Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Communicatiestrategie PRV/EVT


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Bellens Tom
  • Van Royen Johan
  • Tanghe Diederik

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

PUBLIC RELATIONS EN VOORLICHTINGSSTRATEGIE:
Zie eindcompetenties Communicatiestrategie 1 (eerste programmajaar).

EVENTSTRATEGIE:
Eindcompetenties modeltraject 2COM

Eindcompetentie

PUBLIC RELATIONS EN VOORLICHTINGSSTRATEGIE:

1. BEROEPSROL: INFORMATIEBEHEERDER 1.A Als informatiebeheerder beheert de jonge professional informatie en laat deze doorstromen. 1.6 De student laat informatie doorstromen naar anderen, onderkent lacunes in de informatie en in de doorstroming ervan, rapporteert hierover en kan problemen helpen oplossen. 2. BEROEPSROL: COMMUNICATOR 2.B. De student zorgt ervoor dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geëikte kanaal en organiseert opvolging indien nodig. 2.3 De student kan een briefing opstellen en die verder verduidelijken en toelichten bij de betrokken doelgroep(en). 2.9 De student kan met collega's samenwerken om een opdracht professioneel uit te voeren. 2.12 De student kan beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren zowel aan specialisten als aan leken. 3. BEROEPSROL: ORGANISATOR/COORDINATOR 3.C. De jonge professional plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. 3.1 De student plant een communcatiecampagne zo, dat alle (dagelijkse) activiteiten (zoals briefing, debriefing, opvolging, creatie, productie, mediaplanning, presentatie, ...) stipt, vlot en correct zijn af te handelen. 4. BEROEPSROL: BELEIDSADVISEUR/ONDERNEMER 4.A. De jonge professional begrijpt de visie en de strategie van het management. Hij vat de draagwijdte ervan zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. 4.1 De student kan het management advies geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie. 4.5 Als ondernemer handelt de student klantgericht t.o.v. interne en externe klanten. 5. BEROEPSROL: KWALITEITSBEWAKER 5.A. Als kwaliteitsbewaker staat de jonge professional in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. 5.1. Hij past de kwaliteitszorg integraal toe. Daartoe stuurt hij de effectiviteit en de efficiëntie van zijn plannen. Hij controleert en corrigeert input (gegevens bij de start), throughhput (proces) en output (resultaten). 5.2. Hij bouwt een kwaliteitsvolle redenering op. Hierbij houdt hij rekening met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten. 5.5. Hij kan een breed gamma aan concrete beroepsspecifieke problemen creatief en flexibel oplossen. Hij schat in wanneer er nood is aan externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen. 5.9. Hij duidt en verdedigt het belang van geïntegreerde communicatie en kan de kwaliteit ervan tijdens het planningsproces bewaken.

EVENTSTRATEGIE:

De student verzamelt op een efficiënte manier gegevens vanuit betrouwbare relevante bronnen en hij interpreteert en beoordeelt de bekomen gegevens op een professionele wijze. (1.1, 1.3). Hij stuurt de plannen voortdurend bij en controleert de input, het proces en het product. (5.1). Hierbij gaat hij correct om met deadlines en prioriteiten.(3.C) Het door de student gekozen evenement kadert binnen de algemene managementstrategie van het bedrijf en als projectleider is de student zich hier terdege van bewust. (4.A) Hij bouwt een kwaliteitsvolle redenering op en houdt rekening met beroepsspecifieke inzichten en ervaringen. (5.2) ethische, deontologische of maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext kan onderkennen en hierbij een beredeneerd standpunt kan innemen. (5.13)Hij leert de eventsector kennen en heeft oog voor de nieuwe ontwikkelingen en tendensen.(5.4) Hij weet wanneer hij een beroep moet doen op externe deskundigheid (5.5) en schat correct in welke beslissingen hij kan en mag nemen.(5.6)





Inhoud

PUBLIC RELATIONS EN VOORLICHTINGSSTRATEGIE:

-- De organisatie: richten, inrichten, verrichten.
Je leert vanuit het managementstandpunt met een model organisatieproblemen te identificeren, te analyseren en te remidiëren; met telkens de rol van communicatie. Zo leer je tevens communicatieproblemen herkennen van andere.

-- Corporate communicatie.
Je krijgt een gestructureerd inzicht in dit concept.
Hierbij sluit city/regiomarketing aan.

-- Trend, issue, crisis.
Issuemanagement dwingt een organisatie haar communicatie strategisch in te zetten. Je leert hoe een organisatie hierbij tewerk gaat om een issuegerelateerde crisis te voorkomen.
Ook verschilpunten ten overstaan van andere types crisis komen aan bod. Uitgangspunt hierbij is het crisiscommunicatieplan.

-- Interne communicatie.
Je leert hoe je van interne communicatie een werkinstrument maakt voor het management en voor de medewerkers. Speciale aandacht gaat naar een planmatige aanpak van interne communicatie bij veranderingsprocessen.

-- Een uitgewerkt campagneplan.
Je leert een PR-campagneplan als een systematisch stappenplan.



EVENTSTRATEGIE:

Een uitgewerkt eventstappenplan wordt aangeleerd, met inbegrip van een communicatiestappenplan.

De pragmatische en strategische aspecten van de sponsoring worden uitgediept.

Ook de juridische en wettelijke omkadering van een event worden behandeld. Een overzicht van de verschillende vennootschapsvormen, de wetgeving aangaande evenementen, de richtlijnen i.v.m. RVA en VDAB, de sociale zekerheid en de arbeidsovereenkomsten worden uitgewerkt, met het oog op toepassingen in de praktijk

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Het examen is 70% mondeling (PR en Voorlichtingsstrategie) en 30% schriftelijk (Eventstrategie) voor beide examenkansen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30%