Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Internationale communicatie 2
Docenten
- Moonen Nathalie
- Keller Raoul
- Deraet Linda
- Van Damme Maria
- Diels Nancy
- Goossens Werner
- Henderyckx Kristine
- Opsomer Suzanne
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Hoorcollege
- Zelfstudie
Begincompetentie
Voor Frans 2 en Engels 2 de eindcompetenties van Frans 1 en Engels 1.
Voor Duits 1 of Spaans 1 is geen voorkennis vereist.
Eindcompetentie
A1 Informatiebeheerder
1.1.1
De student verzamelt zelfstandig gerichte informatie via databanken, het internet of kranten en tijdschriften
De student beoordeelt zijn bronnen op kwaliteit, betrouwbaarheid en relevantie.
1.1.3
De student maakt syntheses van anderstalige teksten, waarbij hij toont dat hij algemene en in mindere mate beroepsspecifieke onderwerpen begrijpt en hoofdzaken van bijzaken onderscheidt.
A2 Communicator
2.2.2
De student voert informele gesprekken
De student gebruikt hierbij overtuigende argumenten om zijn standpunt kracht bij te zetten in gesprekken of een debat (E/F). Hij respecteert daarbij ook andermans visie.
De student creëert verder contact met de luisteraar bij het debatteren en speelt in op de partner bij het interviewen (E).
2.2.6
De student kan mensen verwelkomen en voorstellen
2.2.9
De student doet een groepspresentatie (E), waarbij hij zijn ideeën op een vlotte manier verwoordt met behulp van aangepaste tools.
A3 Organisator
3.3.
De student is tijdens de lessen regelmatig aanwezig, neemt actief deel aan de lessen en respecteert deadlines bij het afgeven van taken.
A4 Kwaliteitsbewaker
5.3
De student streeft naar kritische zelfevaluatie: verbetering van zijn mondeling en schriftelijk taalgebruik. Daarbij werkt hij systematisch aan woordenschatuitbreiding, taalstructuren, uitspraak en spelling.
Inhoud
ENGELS
- Zelfstudie: thematische Woordenschat uit: Today’s words in Context. New edition.
Units 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 14
- Bespreking van actuele teksten en videofragmenten.
- Bespreking en analyse van de film ''An Inconvenient truth''
- Presentatie in groep van een controversieel onderwerp.
- Conversatieoefeningen (discussie, rollenspel)
FRANS
-Vervolg op Frans 1.
-Via de geïntegreerde methode "Objectif Express 2" komen de 5 competenties volgens
het Europees Referentiekader niveau A2/B1 verder aan bod. (modules 5-6-7)
-De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal basisvaardigheden verder uitgediept via
"Vocabulaire progressif du français des affaires".(9-57-58)
-Vaardigheden om te telefoneren worden zowel via "Vocabulaire progressif..."(5-6-7-8) als
via Explio ingeoefend.
-Op Toledo en in de cursus worden oefeningen en teksten aangeboden om de leesvaardigheid
van beroepsgerichte documenten te bevorderen en om beeldfragmenten over actuele thema's vlotter
te leren begrijpen.
SPAANS
CEF A1
Meest voorkomende structuren in eenvoudige gesprekken en teksten over alledaagse onderwerpen ook in ruimer tijdsperspectief : zie inhoudstafel handboek (tweede helft)
DUITS
CULTUUR & LANDESKUNDE
- Land & Leute
- leesvaardigheid
- luistervaardigheid
DUITSE BASISGRAMMATICA:
- Verb: Konjugation im Indikativ & Stammformen
- Kasus
- Artikel, Pronomen & Bestimmwörter
- Substantive: Genus & Beugung
MONDELINGE GESPREKSSITUATIES (SPRECHSITUATIONEN)
- begroeten & voorstellen
- afscheid nemen
- info vragen en geven
Woordenschat: MEMO 1-6: Lernwortschatz Deutsch-Deutsch
- zelfstudie
- oefensessies QM
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Duits 1
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Engels 2
Handboeken
- Today S Words In Context New Edition
Frans 2
Cursussen
Handboeken
- Objectif express 2 - cahier d'activités
- Objectif express 2 - livre de l'élève (+CD)
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Spaans 1
Handboeken
- Aula Internacional 1 Tekstboek + Audio Cd
Evaluatie
Een zwaar tekort op één van de drie deelopleidingsonderdelen (7/20 of minder) leidt er toe dat de student automatisch niet geslaagd is voor het samengestelde opleidingsonderdeel. De student wordt dan in een volgende examenperiode opnieuw geëvalueerd voor het opleidingsonderdeel waarvoor hij een zwaar tekort had.
Frans 2 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 20% | | Engels 2 |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Duits 1 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Spaans 1 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |