Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Stage & beroepsethiek (BLM)


Studiepunten11Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Mees Celine
  • Michiels Jos
  • Hoyberghs Michele
  • Onkelinx Christine
  • Celis Kerstien

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Die competenties verworven hebben die de student in staat stellen op het einde van het academiejaar het bachelordiploma te halen.

Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_01.3aBlijft doelgericht functioneren in veranderde omstandigheden (mensen, middelen, doelen en procedures).Integratieniveau
BM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
BM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
BM_AC_04.3aStelt het eigen functioneren en de werking van de organisatie in vraag.Expertniveau
BM_AC_04.3bHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en de werkomgeving.Integratieniveau
BM_AC_04.3cFormuleert verbeterpunten.Integratieniveau
BM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).Integratieniveau
BM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3eVoert in allerlei situaties een gepaste conversatie.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3fWisselt complexere informatie uit face-to-facesituaties met klanten of telefonisch.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3iBegrijpt bij discussies ook informele spreektaal.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3kNotuleert bij vergaderingen rond complexere thema's.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2.3fBouwt een gestructureerd verslag en/of advies op.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
BM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
BM_AC_08.1aReageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen van klanten.Doorgroeiniveau
BM_AC_08.1cVerwijst zo nodig door of zoekt hulp.Doorgroeiniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
BM_AC_10.3aHoudt zich aan de deontologische beroepsregels.Integratieniveau
BM_AC_10.3bHandelt volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.Integratieniveau
BM_AC_10.3cHandelt integer.Integratieniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
BM_AC_11.3aGaat adequaat om met verscheidenheid binnen de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_11.3bHoudt rekening met belangen en gevoeligheden van andere culturen.Integratieniveau
BM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau
BM_BLM_01BM_BLM_01. De logistieke sector en supply chain analyseren.Integratieniveau
BM_BLM_02BM_BLM_02. In de supply chain op een efficiënte en effectieve manier de (internationale ) goederenstroom organiseren.Integratieniveau
BM_BLM_03BM_BLM_03. In de supply chain op een efficiënte en effectieve manier de informatiestroom managen.Integratieniveau
BM_BLM_04BM_BLM_04. In de supply chain op een efficiënte en effectieve manier transport organiseren.Integratieniveau
BM_BLM_05BM_BLM_05. In de supply chain de reglementeringen en procedures toepassen.Integratieniveau
BM_BLM_06BM_BLM_06. Relaties met stakeholders ontwikkelen en onderhouden.Integratieniveau
BM_BLM_07BM_BLM_07. Inschatten van de impact van de omgevingsfactoren op het bedrijf.Integratieniveau
BM_BLM_08BM_BLM_08. Ondersteunen van he bedrijfsbeleid binnen de logistieke context.Integratieniveau

Inhoud

1. Praktijkervaring.
De student doet gedurende acht weken praktijkervaring op in een professionele omgeving. Het takenpakket komt tot stand in samenspraak met de student, het stagebedrijf en de opleiding/afstudeerrichting in functie van de beroepsspecifieke eindcompetenties*.
2. Leerervaring.
De student staat stil bij de eigen manier van leren en de eigen manier van omgaan met ervaringen.
3. De student selecteert een stageplaats met behulp van de opdrachtentabel en legt zijn keuze ter goedkeuring voor aan de stagedocent.
4. De student komt op de vooraf bepaalde terugkomdag terug naar de hogeschool. Op de terugkomdag worden zowel individuele als groepssessies georganiseerd in het kader van reflectief en levenslang leren.
5. Tijdens de stage bezorgt de student volgens de voorgeschreven procedures de formulieren en documenten aan de stagedocent. Al de formulieren samen vormen het portfolio van de student.
6. De student woont de informatiemomenten over de praktische organisatie van de stage en de toelichting bij het samenstellen van het portfolio bij.

* niet alle beroepsspecifieke eindcompetenties zullen aan bod kunnen komen tijdens de stage.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%