Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Eindproject (BMA)


Studiepunten8Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Onkelinx Christine
  • Kint Els

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Om te kunnen inschrijven op "Eindproject", moet de student die competenties verworven hebben, die hem in staat stellen op het einde van het jaar af te studeren.

Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.1cMaakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_02.1dOmschrijft de kern van het vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).Integratieniveau
BM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
BM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
BM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
BM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
BM_AC_10.3bHandelt volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.3aAnalyseert consumentenreacties op marketingstimuli.Integratieniveau
BM_BMA_01.3bReflecteert op aankoopgedrag van consumenten.Integratieniveau
BM_BMA_01.3cVoert uit en interpreteert een afnemersanalyse.Integratieniveau
BM_BMA_01.3dVoert uit en interpreteert een leveranciersanalyse.Integratieniveau
BM_BMA_01.3eVoert uit en interpreteert een concurrentieanalyse.Integratieniveau
BM_BMA_01.3fVoert uit en interpreteert een SWOT-analyse (interne en externe omgeving).Integratieniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02.2aVerwerkt gegevens van desk research en interpreteert ze tot relevante informatie.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2bMaakt de informatie operationeel voor markt-, concurrentie-, omzet- of marketinganalyse.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2dOnderkent het belang van de juist geformuleerde basisnoden.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.3aOntwikkelt een onderzoeksinstrumentarium.Integratieniveau
BM_BMA_02.3bOrganiseert fieldresearch: zet marktonderzoek op voor complexe situaties.Integratieniveau
BM_BMA_02.3cDefinieert de basisnoden.Integratieniveau
BM_BMA_02.3dVerwerkt de resultaten van marktonderzoek statistisch (multivariaat en complexe variabelen) met behulp van gepaste software.Integratieniveau
BM_BMA_02.3eInterpreteert de resultaten.Integratieniveau
BM_BMA_02.3fVerleent advies voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_04.3aWerkt en voert een geïntegreerd strategisch product- en dienstenbeleid uit.Integratieniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_05.3aWerkt een geïntegreerd distributiebeleid uit.Integratieniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_06.3aWerkt en voert een geïntegreerde communicatiestrategie uit, in samenwerking met reclamebureaus.Integratieniveau
BM_BMA_06.3bBeoordeelt kritisch de communicatietools en de communicatiemix.Integratieniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_07.3aGeeft advies rond prijsbepaling in functie van de marketingstrategie.Integratieniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_08.3aStelt een strategisch marketingplan op met aandacht voor de integratie van product-, distributie-, communicatie en prijsstrategische elementen.Integratieniveau
BM_BMA_08.3bStelt een marketingbudget op.Integratieniveau
BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Integratieniveau
BM_BMA_10.3aStelt op en definieert een minimale intelligente costumer database.Integratieniveau
BM_BMA_10.3bVoert op basis van klantengegevens eenvoudige CRM-analyses uit en interpreteert ze.Integratieniveau
BM_BMA_11BM_BMA_11. Commercieel beleid voeren.Integratieniveau
BM_BMA_11.3aStelt op en verantwoordt (intern en extern) een accountplan.Integratieniveau
BM_BMA_11.3bWerkt mee aan een geïntegreerd commercieel plan.Integratieniveau
BM_BMA_11.3cPlant een verkoopadministratie.Integratieniveau
BM_BMA_11.3dHeeft aandacht voor de culturele verschillen bij zakelijke contacten.Integratieniveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Integratieniveau
BM_BMA_12.3aDraagt bij tot het formuleren van een oplossing bij problemen van juridische aard.Integratieniveau

Inhoud

Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een ondernemingsproject.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.

Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure en voor deadline gepubliceerd op Toledo.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op een moment gepubliceerd op Toledo.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.

Tijdens het eerste semester van het academiejaar worden practica (2uur/week) en infosessies georganiseerd. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal.
De sessies behandelen o.a. volgende materies:
-Uitwerken van de probleemstelling
-Rapporteren: specifieke cases
-Bronnenkritiek
-Bronverwijzing
-Gebruik van visueel materiaal
-Structureren van het rapport


Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze de info kennen.

Traditioneel eindproject: De studenten voeren een persoonlijk onderzoek uit over een bepaald thema, over een probleem dat aansluit bij de afstudeerrichting. Ieder eindproject heeft een opdrachtgever.
Verplicht in te dienen documenten:
o Het contract
o Het logboek
o Het evaluatierapport
o Het eindwerk in se
o Alle bijlagen

Ondernemingsproject: De studenten stellen een ondernemingsplan op voor een op te richten onderneming. In het ondernemingsplan geef de student aan wat hij wil doen en hoe hij dit zal realiseren.
Het ondernemingsproject kan kaderen in de volgende concepten:
Ondernemende school (Unizo) www.ondernemendeschool.be
SBP (Vlajo) www.vlajo.org
Bizidee www.bizidee.be
opdrachtgever = Unizo, Vlajo of Bizidee.

Het bevat volgende onderdelen:
1. Projectomschrijving
2. Voorstelling van de teamleden en het bedrijf
3. Marktanalyse
4. Marketingplan
5. Financieel Plan en haalbaarheid
Verplicht in te dienen documenten:
o Het contract
o Het logboek
o Het evaluatierapport
o Het ondernemingsplan (met alle verplichte onderdelen)
o Statuten en verslagen
o Indien pilootproject werd uitgevoerd extra materiaal aanleveren(zie richtlijnen)

Een interne en een externe promotor begeleiden steeds het eindproject.
De presentatie van het eindproject gebeurt in het Engels of in het Frans.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.



Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Naast de algemene competenties (zie eindcompetenties) worden er ook beroepsspecifieke (relevant aan het onderwerp van het eindproject) eindcompetenties geëvalueerd.

De beroepsspecifieke marketingcompetenties worden beoordeeld voor zover ze in het eindproject aan bod komen.

Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-het proces: het verloop van het project), o.a. aan de hand van een reeks verplicht in te dienen formulieren, IP in samenspraak met EP-opdrachtgever
-peer-to-peer assessment door teamleden
-presentatie, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
-verdediging, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld


Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%