Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

B-to-B marketing en aankoopbeleid


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    eindcompetenties van de opleidingsonderdelen:
    Principes marketing + Consumentengedrag

    Eindcompetentie

    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
    BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
    BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Elementair niveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
    BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
    BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
    BM_BMA_01.3cVoert uit en interpreteert een afnemersanalyse.Integratieniveau
    BM_BMA_01.3dVoert uit en interpreteert een leveranciersanalyse.Integratieniveau
    BM_BMA_01.3eVoert uit en interpreteert een concurrentieanalyse.Integratieniveau
    BM_BMA_01.3fVoert uit en interpreteert een SWOT-analyse (interne en externe omgeving).Integratieniveau
    BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
    BM_BMA_02.2aVerwerkt gegevens van desk research en interpreteert ze tot relevante informatie.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_02.2bMaakt de informatie operationeel voor markt-, concurrentie-, omzet- of marketinganalyse.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_02.3cDefinieert de basisnoden.Integratieniveau
    BM_BMA_02.3eInterpreteert de resultaten.Integratieniveau
    BM_BMA_02.3fVerleent advies voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.Integratieniveau
    BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_04.2bKiest de juiste tools voor het beheren van product- en dienstenplannen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_05.2bGebruikt de juiste tools voor het beheren van distributieplannen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_06.2bOntwikkelt communicatietools mee in functie van de marketingstrategie.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_08.2aHeeft grondig inzicht in en anticipeert op interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_10.2aHeeft inzicht in beslissingsmodellen van ondernemingen (B-to-B).Doorgroeiniveau

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Business marketing
    • Visionaire Marketing

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%