Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Special topics


Studiepunten0Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Wuytens Isabelle
  • De Jonckheere Theophile
  • De Jonckheere Theophile
  • Wuytens Isabelle

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Werkcollege

Begincompetentie


De competenties aangereikt in volgende opleidingsonderdelen: “Principes van Marketing”
Opleidingsonderdeel “Marketing”, “Marktonderzoek” en “relatiemarketing + CRM”


Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.3dNeemt beslissingen op basis van beperkte informatie.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2cKent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.2bNeemt (bij werkoverleg/vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2hNotuleert bij vergaderingen/teamoverleg rond vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2iIs zich bewust van specifieke interculturele verschillen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.3fWisselt complexere informatie uit face-to-facesituaties met klanten of telefonisch.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3lHeeft aandacht voor specifieke interculturele verschillen.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2dStelt een eenvoudig rapport/verslag op van een werkoverleg.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.2aPleegt overleg.Elementair niveau
BM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2aStelt een haalbare (project)planning op.Doorgroeiniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
BM_AC_09.2aKan problemen die zich voor doen zelf afwerken.Doorgroeiniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
BM_AC_10.1cRespecteert gemaakte afspraken.Elementair niveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
BM_AC_11.2aPast inzichten in verband met diversiteit toe.Doorgroeiniveau
BM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.3aAnalyseert consumentenreacties op marketingstimuli.Integratieniveau
BM_BMA_01.3bReflecteert op aankoopgedrag van consumenten.Integratieniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02.3bOrganiseert fieldresearch: zet marktonderzoek op voor complexe situaties.Integratieniveau
BM_BMA_02.3dVerwerkt de resultaten van marktonderzoek statistisch (multivariaat en complexe variabelen) met behulp van gepaste software.Integratieniveau
BM_BMA_02.3fVerleent advies voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_04.2aOntwikkelt een product- en dienstenplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04.2cGebruikt gepaste tools voor de kwaliteitsbeheersing bij diensten.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04.3bNeemt beslissingen over producten en diensten.Integratieniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05.2aOntwikkelt een distributieplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05.2bGebruikt de juiste tools voor het beheren van distributieplannen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06.2bOntwikkelt communicatietools mee in functie van de marketingstrategie.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07.2bGebruikt de juiste tools voor het budgetbeheer.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08.2aHeeft grondig inzicht in en anticipeert op interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08.3aStelt een strategisch marketingplan op met aandacht voor de integratie van product-, distributie-, communicatie en prijsstrategische elementen.Integratieniveau

Inhoud

Dienstenmarketing:
1. De dienstensecor + zijn betekenis
2. Soorten diensten
3. Afnemersgedrag bij diensten
4. Strategisch marketing management bij diensten
5. Interne marketing
6. Kwaliteit in dienstverlening
7. Product- en procesbeleid
8. Ontwikkelen van nieuwe diensten
9. Prijsbeleid
10. Distributiebeleid
11. Communicatiebeleid
12. Non-profit organisaties

Retailmarketing:
H1 Detailhandel : wat is het, wat doet het en wat wordt het?
H2 Marketing, markten en detaillisten
H3 Functie van winkelcentra, winkelformules, assotiment en schapbeheer
H4 Van winkelformule naar merk
H5 Category Management
H6 Cijfers

Internationale marketing:
I. Het Internationaliseringsproces
1. De internationale omgeving
2. Al dan niet naar het buitenland?
3. Welke markt betreden of in welke martkten actief blijven?
4. Marktinformatie en marktonderzoek
5. Op welke manier de markt betreden?
6. Organisatorische opzet
II. De uitbouw van een internationaal marketingprogramma
1. Product
2. Prijs
3. Promotie
4. Distributie
5. Personeel







Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Special topics: dienstenmarketing

Handboeken

  • Dienstenmarketing
Special topics: internationale
  • Internationale marketing
  • Evaluatie

    Dienstenmarketing:
    Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting
    Mondeling gedeelte: met verdediging van besproken opdrachten en vragen.
    Eerste examenkans Tweede examenperiode (juni) Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting Mondeling gedeelte: met verdediging van besproken opdrachten en vragen. 100%
    Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting Mondeling gedeelte: met verdediging van besproken opdrachten en vragen 100%

    Retailmarketing:
    Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen 100%
    Eerste examenkans eerste examenperiode (januari) Mondeling examen 100%



    Internationale marketing:
    Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Schriftelijk examen 75%
    Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Opdrachten 25%
    Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Schriftelijk examen 100%

    Special topics: dienstenmarketing
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
    Special topics: retailmarketing
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%