Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Eindproject (BIO)


Studiepunten8Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Onkelinx Christine
  • De Ridder Karin

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Om te kunnen inschrijven op "Eindproject", moet de student die competenties verworven hebben, die hem in staat stellen op het einde van het jaar af te studeren.

Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Integratieniveau
BM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Integratieniveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Integratieniveau
BM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
BM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Integratieniveau
BM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Integratieniveau
BM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).Integratieniveau
BM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2.3fBouwt een gestructureerd verslag en/of advies op.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
BM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
BM_BIO_01BM_BIO_01. Intercultureel competent: op een open en respectvolle manier flexibel en intercultureel functioneren in een multiculturele en diverse samenleving.Integratieniveau
BM_BIO_02BM_BIO_02. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BIO_03BM_BIO_03. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BIO_04BM_BIO_04. Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BIO_05BM_BIO_05. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BIO_06BM_BIO_06. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BIO_07BM_BIO_07. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BIO_08BM_BIO_08. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BIO_09BM_BIO_09. Verkooptechnieken toepassen.Integratieniveau
BM_BIO_10BM_BIO_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Integratieniveau
BM_BIO_11BM_BIO_11. Commercieel beleid voeren.Integratieniveau
BM_BIO_12BM_BIO_12. Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binneneen internationale/interculturele context, focus China.Integratieniveau

Inhoud

Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een business project.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.

Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure en voor deadline gepubliceerd op Toledo.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op een moment gepubliceerd op Toledo.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.

Tijdens het academiejaar worden meermaals infosessies georganiseerd door de opleiding. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal en wordt eveneens gepost op Toledo. Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze deze info kennen.

Een interne promotor en een externe opdrachtgever begeleiden steeds het eindproject.
Het eindproject wordt in het Engels geschreven.
De presentatie van het eindproject gebeurt in het Engels of in het Frans.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Naast de algemene competenties (zie eindcompetenties) worden er ook beroepsspecifieke (relevant aan het onderwerp van het eindproject) eindcompetenties geëvalueerd.

De beroepsspecifieke competenties worden beoordeeld voor zover ze in het eindproject aan bod komen.

Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-het proces: het verloop van het project), o.a. aan de hand van een reeks verplicht in te dienen formulieren, IP in samenspraak met EP-opdrachtgever
-peer-to-peer assessment door teamleden
-presentatie, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
-verdediging, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld

Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%