Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Strategisch management & practicum


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Oefensessie

Begincompetentie

De competenties aangereikt in "Kostprijsberekening en budgettering"

Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3fNeemt ten aanzien van het vraagstuk/case een standpunt in.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Elementair niveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3gNuanceert zijn mening in verschillende gesprekssituaties.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2.3fBouwt een gestructureerd verslag en/of advies op.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
BM_AC_10.3bHandelt volgens de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.Integratieniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
BM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.3fVoert uit en interpreteert een SWOT-analyse (interne en externe omgeving).Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_04.3aWerkt en voert een geïntegreerd strategisch product- en dienstenbeleid uit.Integratieniveau
BM_BMA_04.3bNeemt beslissingen over producten en diensten.Integratieniveau
BM_BMA_04.3cNeemt beslissingen over het assortiment.Integratieniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_05.3aWerkt een geïntegreerd distributiebeleid uit.Integratieniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_07.3aGeeft advies rond prijsbepaling in functie van de marketingstrategie.Integratieniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_08.3aStelt een strategisch marketingplan op met aandacht voor de integratie van product-, distributie-, communicatie en prijsstrategische elementen.Integratieniveau
BM_BMA_08.3bStelt een marketingbudget op.Integratieniveau
BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Doorgroeiniveau
BM_BMA_12.2bVolgt budgetten op.Doorgroeiniveau

Inhoud

1.Marketingplanning, waarom?
2.Marketingplanning, de start?
3.De externe analyse
4.De interne analyse
5.De SWOT-analyse
6.De strategische keuze
7.Tactische en operationele planning
8.Cases en toepassingen


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Zo maak je een...marketingplan

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Schriftelijke gedeelte: kennisvragen over de leerstof uit het handboek.
Mondeling gedeelte: toelichting van de door de student in groep opgeloste cases.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%