Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Internationale marketing


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Wuytens Isabelle

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van Marketingcommunicatie

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3fWisselt complexere informatie uit face-to-facesituaties met klanten of telefonisch.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3lHeeft aandacht voor specifieke interculturele verschillen.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.3aAnalyseert consumentenreacties op marketingstimuli.Integratieniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02.3bOrganiseert fieldresearch: zet marktonderzoek op voor complexe situaties.Integratieniveau
BM_BMA_02.3eInterpreteert de resultaten.Integratieniveau
BM_BMA_02.3fVerleent advies voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.Integratieniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_08.3aStelt een strategisch marketingplan op met aandacht voor de integratie van product-, distributie-, communicatie en prijsstrategische elementen.Integratieniveau

Inhoud

I. Het internationaliseringsproces
1. De internationale omgeving
2. Al dan niet naar het buitenland?
3. Welke markt betreden of in welke markten actief blijven?
4. Marktinformatie en marktonderzoek
5. Op welke manier de markt betreden?
6. Organisatorische opzet
II. De uitbouw van een internationaal marketingprogramma
1. Product
2. Prijs
3. Promotie
4. Distributie
5. Personeel

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Internationale marketing

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

1e examenkans: De exacte modaliteiten inzake planning, inhoud en evaluatie van de opdrachten worden door de docent via een apart briefingsdocument aan de student overhandigd tijdens het academiejaar

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten25%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen75%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%