Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Eindproject


Studiepunten5Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkNeen

Docenten

  • Onkelinx Christine
  • Cockx Patrick
  • Cooremans Maria Helena
  • Smits Marina
  • Van Den Berge Arthur
  • Van Herreweghe Tom
  • Wuytens Isabelle
  • Goffin Maria
  • Huysmans Rudi
  • Suykens Beatrice
  • Hoebus Sigrid
  • Verdonck Hugo
  • De Ridder Karin
  • Debackere Rosanna
  • De Boeck Steven
  • Michiels Jos
  • De Jonckheere Theophile
  • De Saeger Lutgardis
  • Kint Els
  • Van Espen Nora

Onderwijsvorm

  • Stage/praktijkoefening

Begincompetentie

Om te kunnen inschrijven op "Eindproject", moet de student die competenties verworven hebben, die hem in staat stellen op het einde van het jaar af te studeren.

Eindcompetentie

BM_AC_0.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Integratieniveau
BM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Integratieniveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Integratieniveau
BM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
BM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Integratieniveau
BM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
BM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Integratieniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Integratieniveau
BM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).Integratieniveau
BM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
BM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
BM_AC_05.2.3fBouwt een gestructureerd verslag en/of advies op.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
BM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
BM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau

Inhoud

Door het schrijven en verdedigen van het eindproject dienen de studenten te bewijzen dat zij in staat zijn om een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen.
De studenten schrijven een eindproject volgens de geldende richtlijnen. De studenten hebben de keuze tussen een traditioneel eindproject of een business project.
Elk eindproject heeft steeds een externe opdrachtgever die duidelijk en uitvoerig de opdracht en de doelstellingen omschrijft.

Fase 1: Alle studenten van het tweede jaar krijgen infosessies.
Fase 2: Alle studenten dienen een eindprojectvoorstel in te dienen via voorgeschreven procedure en voor deadline gepubliceerd op Toledo.
Fase 3: Alle studenten presenteren hun concept eindproject op een moment gepubliceerd op Toledo.
Fase 4: Alle studenten volgen steeds de geldende richtlijnen betreffende de voorgeschreven voortgangsbewaking en contactmomenten.
Fase 5: Eindwerkverdediging en presentatie voor een jury.

Tijdens het academiejaar worden meermaals infosessies georganiseerd door de opleiding. De informatie die tijdens deze sessies wordt gegeven is cruciaal en wordt eveneens gepost op Toledo. Van alle ingeschreven studenten wordt verwacht dat ze hierop steeds aanwezig zijn en dat ze deze info kennen.

Een interne promotor en een externe opdrachtgever begeleiden het eindproject.
De studenten verdedigen hun eindproject voor een jury.
De presentatie kan in het Engels of in het Frans.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Naast de algemene competenties (zie eindcompetenties) worden er ook beroepsspecifieke (relevant aan het onderwerp van het eindproject) eindcompetenties geëvalueerd.
De beroepsspecifieke competenties van de afstudeerrichting worden beoordeeld voor zover ze in het eindproject aan bod komen.

Bij de evaluatie van het project zal rekening worden gehouden met:
-het product: het al dan niet bereiken van de vooropgezette doelstellingen omschreven in de opdracht
-het proces: het verloop van het project), o.a. aan de hand van een reeks verplicht in te dienen formulieren, IP in samenspraak met EP-opdrachtgever
-peer-to-peer assessment door teamleden
-presentatie, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveld
-verdediging, beoordeeld door een jury bestaande uit vakdocenten en mensen uit het beroepenveldIndien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.

Indien de afspraken niet worden gerespecteerd kan het eindproject geweigerd worden voor presentatie en verdediging.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%