Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Commerciële vaardigheden (BIO)


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Jonckheere Theophile
  • Verstynen Kristel

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Middelbaar onderwijs.

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
BM_AC_02.1aHerkent het type vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_02.1cMaakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Elementair niveau
BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
BM_AC_08.2aHelpt klanten op een vriendelijke en adequate manier verder.Doorgroeiniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
BM_AC_10.1aHeeft kennis van de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.Elementair niveau
BM_AC_10.1cRespecteert gemaakte afspraken.Elementair niveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
BM_BIO_05BM_BIO_05. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Elementair niveau
BM_BIO_05.1aOnderkent de nood aan interne en externe communicatie.Elementair niveau
BM_BIO_09BM_BIO_09. Verkooptechnieken toepassen.Doorgroeiniveau
BM_BIO_09.1aHeeft basiskennis van klantentypologieën, verkooptechnieken en klantvriendelijkheid.Elementair niveau
BM_BIO_09.1bSchat het belang van klantvriendelijk gedrag in.Elementair niveau
BM_BIO_09.1cHeeft kennis van contracten en verkoopbrieven.Elementair niveau
BM_BIO_09.2bLicht contracten toe.Doorgroeiniveau
BM_BIO_10BM_BIO_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Doorgroeiniveau
BM_BIO_10.1aHeeft kennis van het belang van goede klantenrelaties en de verschillende wijzen van klantenbeheer.Elementair niveau
BM_BIO_10.1bBegrijpt het belang van CRM-proceduresElementair niveau
BM_BIO_10.2aHeeft inzicht in beslissingsmodellen van ondernemingen (B-to-B).Doorgroeiniveau
BM_BIO_11BM_BIO_11. Commercieel beleid voeren.Elementair niveau
BM_BIO_11.1aHeeft kennis van een verkooporganisatie en verkoopprogrnoses.Elementair niveau

Inhoud

Verkopen, een vak apart
Imago verkoopvak
Verkoop in de organisatie en de verkooporganisatie
Relatie verkoop/marketing en de relatie verkoop/andere afdelingen
Verkoopstijlen

Adres management
Werkinstrumenten van de verkoper
Database management
Prospecteren, hoe?

Suspectmanagement
Bronnen voor prospectie
Een mailing vanuit de verkoop
Telefonisch afspraak maken met prospecten

Het sellogram + ontwikkelen van verkoopargumenten.
Klantvriendelijk handelen, wat is dat?
Klantentypes

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Operationele verkoop

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Taken en oefeningen (waaronder ontwikkelen verkoopmateriaal en telefonisch afspraken maken)
Schriftelijk examen (meerkeuzevragen en invulvragen)

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%