Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Project ondernemen : marketing


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kint Els
  • Verstynen Kristel
  • Clybouw Goedele
  • Wuytens Isabelle

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Zelfstudie

Begincompetentie

principes van de marketing
consumentengedrag
marktonderzoek 1 en 2
marketingcommunicatie
computervaardigheden

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2dWeegt alternatieven tegenover elkaar af.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
BM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2aKan in bepaalde (beroepsgerelateerde) situaties een conversatie voeren.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2bNeemt (bij werkoverleg/vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.1.2hNotuleert bij vergaderingen/teamoverleg rond vertrouwde onderwerpen.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2BM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_05.2.2dStelt een eenvoudig rapport/verslag op van een werkoverleg.Integratieniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
BM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
BM_AC_06.3bNeemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
BM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
BM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
BM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
BM_AC_07BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2aStelt een haalbare (project)planning op.Doorgroeiniveau
BM_AC_07.2bOrganiseert een werkoverleg/vergadering, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging.Doorgroeiniveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
BM_AC_11.2bPast inzichten in verband met duurzaamheid toe.Doorgroeiniveau
BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_01.2aHeeft inzicht in de mechanismen van consumentengedrag (B-to-C en B-to-B).Doorgroeiniveau
BM_BMA_01.3fVoert uit en interpreteert een SWOT-analyse (interne en externe omgeving).Integratieniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02.2aVerwerkt gegevens van desk research en interpreteert ze tot relevante informatie.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2bMaakt de informatie operationeel voor markt-, concurrentie-, omzet- of marketinganalyse.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2cSchrijft een onderzoeksplan uit.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2dOnderkent het belang van de juist geformuleerde basisnoden.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2eOrganiseert fieldresearch: zet eenvoudig marktonderzoek op.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2fVerwerk de resultaten van marktonderzoek statistisch (univariaat en bivariaat) met behulp van gepaste software.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2gMaakt suggesties voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2hRapporteert en presenteert de resultaten van desk en field research met de gepaste software.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.3cDefinieert de basisnoden.Integratieniveau
BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
BM_BMA_04.2aOntwikkelt een product- en dienstenplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_04.3aWerkt en voert een geïntegreerd strategisch product- en dienstenbeleid uit.Integratieniveau
BM_BMA_04.3bNeemt beslissingen over producten en diensten.Integratieniveau
BM_BMA_04.3cNeemt beslissingen over het assortiment.Integratieniveau
BM_BMA_05BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_05.2aOntwikkelt een distributieplan.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_06.2aStelt een geïntegreerd communicatieplan op (inclusief mediaplan).Doorgroeiniveau
BM_BMA_06.2bOntwikkelt communicatietools mee in functie van de marketingstrategie.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07.2aOntwikkelt prijsmethoden.Doorgroeiniveau
BM_BMA_07.2bGebruikt de juiste tools voor het budgetbeheer.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_08.2aHeeft grondig inzicht in en anticipeert op interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_09BM_BMA_09. Verkooptechnieken toepassen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_09.2aSchrijft offertes en verkoopbrieven in een commerciële, wervende taal.Doorgroeiniveau
BM_BMA_09.2cStelt een verkoop- en documentatiemap samen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_09.2eDetecteert klantenbehoeftes en speelt hierop in met productvoordelen (USP).Doorgroeiniveau

Inhoud

De studenten kiezen uit een aantal aangeboden ondernemingsprojecten.
Deze ondernemingsprojecten worden uitgevoerd in kleine groepen die vooraf samengesteld zijn op basis van woon(verblijf-)plaats door de docenten.
Over de verschillende afstudeerrichtingen van bedrijfsmanagement heen worden grotere interdisciplinaire teams (10-tal studenten) samengesteld, op basis van woon(verblijf-)plaats.

Studenten werken een marketingplan uit volgens richtlijnen meegedeeld tijdens contacturen, begeleidingssessies en op Toledo.
-Hiertoe stellen zij op voorhand een planning op(rekening houdend met de vooropgestelde marges en deadlines) en geven zij een schatting van benodigde resources (tijd en andere middelen). Tijdens het proces vullen de studenten time-sheets in.
-Hierbij baseren ze zich op zelf uitgevoerd marktonderzoek.
-Hierbij houden ze rekening met de beperkingen en vereisten die de andere disciplines opleggen.
-Hierbij handelen ze vanuit ethische en deontologische principes.
-Hierbij handelen ze vanuit duurzaamheidsprincipes.
-Hiertoe organiseren zij (minstens) wekelijks een vergadering, die beurtelings door de teamleden wordt voorbereid en verslaan.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Bij de evaluatie wordt rekening gehouden met volgende aspecten:

-Portfolio voor procesevaluatie en reflectie
-Peer- en zelfevaluatie als corrigerende factor
-Time-sheets
-Tussentijdse presentatie(s)
-Eindpresentatie
-Eindrapport

Eerste examenkans - deel 1Tweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100%