Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marktonderzoek 2 : analyse en rapportering


Studiepunten6Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kint Els
  • Clybouw Goedele
  • Wuytens Isabelle

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Zelfstudie
  • Oefensessie

Begincompetentie

eindcompetenties statistiek
eindcompetenties computervaardigheden
eindcompetenties marktonderzoek I

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
BM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
BM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02.1cHeeft kennis van vakterminologie.Elementair niveau
BM_BMA_02.2eOrganiseert fieldresearch: zet eenvoudig marktonderzoek op.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2fVerwerk de resultaten van marktonderzoek statistisch (univariaat en bivariaat) met behulp van gepaste software.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2gMaakt suggesties voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.3dVerwerkt de resultaten van marktonderzoek statistisch (multivariaat en complexe variabelen) met behulp van gepaste software.Integratieniveau
BM_BMA_02.3eInterpreteert de resultaten.Integratieniveau

Inhoud

INHOUD:
FASE III: HET VELDWERK
4.1 De enqueteursbriefing
4.2 Fouten en problemen
4.2.1 Fouten en problemen op niveau van de enqueteur
4.2.2 Fouten en problemen op niveau van de respondent
4.2.3 Fouten en problemen met betrekking tot de non-response
FASE IV: VERWERKEN VAN DE GEGEVENS (THEORIEBASIS en BASIS SPSS)
5.1 Voorbereiding
5.1.1 Codeboek
5.1.2 Datamatrix
5.1.3 Input of data-entry
5.1.4 Cleaning
5.1.5 Representativiteitscontrole
5.2 Het analyseren van de onderzoeksresultaten
5.2.1 Meetniveaus
5.2.2 Univariate, bivariate en multivariate analyse
5.2.3 Centrum- en spreidingsmaten
5.2.4 Verbanden en significantie
5.3 Het rapporteren en presenteren van de resultaten
5.3.1 Het onderzoeksrapport
5.3.2 Het gebruik van grafieken


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Onderzoek met SPSS en EXCEL

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%