Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marktonderzoek 1: probleemstelling en ontwerp


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Kint Els
  • Clybouw Goedele

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Eindcompetentie

BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
BM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Doorgroeiniveau
BM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.1aHerkent het type vraagstuk/case.Elementair niveau
BM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2dWeegt alternatieven tegenover elkaar af.Doorgroeiniveau
BM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
BM_AC_10.1aHeeft kennis van de regels van de professionele ethiek en organisatie-ethiek.Elementair niveau
BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
BM_BMA_02.1cHeeft kennis van vakterminologie.Elementair niveau
BM_BMA_02.1dHeeft kennis van de verschillende mogelijheden in een marktonderzoeksontwerp.Elementair niveau
BM_BMA_02.2cSchrijft een onderzoeksplan uit.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.2dOnderkent het belang van de juist geformuleerde basisnoden.Doorgroeiniveau
BM_BMA_02.3aOntwikkelt een onderzoeksinstrumentarium.Integratieniveau

Inhoud

1. INLEIDING
1.1.Het wat en waarom van marktonderzoek
1.2.Typologie van marktonderzoek
1.3.Fasen in het marktonderzoek


2. FASE I: De probleemstelling

2.1.Uitschrijven van een probleemstelling, stappenplan
2.2.Methoden van vooronderzoek

3. Fase II: Het onderzoeksontwerp

3.1.Onderzoeksmethoden
3.1.1.EnquĂȘtemethoden
3.1.2.Experiment
3.1.3.Observatie

3.2.Populatie en steekproef
3.2.1.Omschrijven van de populatie
3.2.2.Het steekproefkader
3.2.3.Steekproefmethoden
3.2.4.Grootte van de steekproef

3.3.Het meetinstrument
3.3.1. Vraagvormen
3.3.2. Vraagverwoording
3.3.3. Onderdelen van vragenlijst en volgorde
3.3.4. Schaaltechnieken
3.3.5. Betrouwbaarheid en validiteit

4. Fase III: Het veldwerk

Fouten die optreden tijdens het veldwerk en eventuele oplossingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%