Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving

Ontwerpgeschiedenis en -ethiek


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Pauwels Dirk
  • Burgelman Filip

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).
- De student verbindt creatief denken met beargumenteerd, kritisch denken.
- De student verbindt het eigen denken met denkwijzen uit het verleden.
- De student koppelt het vormgeven aan ethische vragen.
- De student is ingeleid in de taal en de geschiedenis van de filosofie.
- De student is ingeleid in de geschiedenis van de twintigste-eeuwse architectuur en design
- De student heeft een algemeen inzicht in het hedendaagse cultuur-, architectuur- en designgebeuren.

Inhoud

Ontwerpgeschiedenis:

Via dit deel verwerven studenten een algemeen vormend en verruimend inzicht in het hedendaagse kunst- en architectuurgebeuren. Er wordt gestreefd naar zoveel mogelijk de verworven kennis en inzichten opgedaan tijdens het praktijkatelier te toetsen aan voorbeelden of vergelijkingspunten uit de hedendaagse kunst- en architectuurrealiteit. De studenten verkrijgen inzicht in de kunst- en architectuurwereld a.d.h.v. de studie van de belangrijkste architectuurstromingen en haar vertegenwoordigers.

De studenten zien het nut in van de cultuur- en kunstbeleving en vertalen die naar hun eigen vakgebied. Er worden intensief linken gelegd naar zo gedifferentieerd mogelijke gebieden uit de culturele wereld: tentoonstellingen, theater, dans, fotografie, beeldende kunst, literatuur,…

Naast een zuiver theoretisch gedeelte (een overzicht van de architectuurgeschiedenis vanaf het Modernisme tot de huidige architectuurrealiteit) worden de studenten gevraagd a.d.h.v een praktische taak een bepaald aspect in de architectuur- en kunstbeleving dieper uit te werken.
Dit is een individuele taak die eventueel de basis kan vormen voor een les.
Alle communicatie met de docent tijdens het verloop van deze taak verloopt uitsluitend via e-mail. Op deze manier wordt geprobeerd een eerste stap te zetten rond de onderwijsmogelijkheden van e-leren.

De studenten worden zoveel mogelijk gestimuleerd en gemotiveerd om uit eigen beweging actief op dit aanbod in te gaan. Op vraag en initiatief van de studenten en indien van toepassing worden theoretische interventies « op maat » d.m.v. gastlezingen, toespraken, voorstellingen, themabezoeken…georganiseerd.

De studenten van 1 IV moeten verplicht 1 van de 4 lezingen in het kader van de [w]interieuravonden volgen. Zij kunnen vrij kiezen welke lezing ze bijwonen.
Tijdens het examen zal een vraag gesteld worden over het werk van de spreker.

Ontwerpethiek:

Dit deel wil een elementaire inleiding in de filosofie aanreiken, meer bepaald in de ethiek. Traditioneel vraagt ethiek zich af wat goed is, en hoe het goede leven moet worden ingericht. Die vraagstelling wordt hier verbonden met de specifieke belangstelling van de interieurvormgever. Kan het goede leven worden ingericht ? Zijn er kenmerken waardoor een plek het goede kan belichamen, gelukkig kan maken? Zijn er ideale plekken?
Het filosofische denken over deze vragen wordt geschetst vanuit een historisch kader. We doorlopen wijsgerige stelsels uit de Oudheid, de Klassieke Tijd, de Moderniteit en de Postmoderniteit.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Ontwerpgeschiedenis:

De studenten van 1 IV moeten verplicht 1 van de 4 lezingen in het kader van de [w]interieuravonden volgen. Zij kunnen vrij kiezen welke lezing ze bijwonen.
Tijdens het examen zal een vraag gesteld worden over het werk van de spreker.

Studenten die tijdens de eerste examenkans de taak hebben ingediend moeten deze niet opnieuw maken, er gelden dezelfde punten voor deze taak. Studenten die geen taak hebben ingeleverd tijdens de eerste examenkans kunnen dit nog tijdens de tweede examenkans doen. Studenten die geen taak hebben ingeleverd (noch tijdens de eerste, noch tijdens de tweede examenkans) krijgen een score 0 op dit onderdeel.

Ontwerpethiek:

Studenten die tijdens de eerste examenkans de taak hebben ingediend moeten deze niet opnieuw maken, er gelden dezelfde punten voor deze taak. Studenten die geen taak hebben ingeleverd tijdens de eerste examenkans kunnen dit vooralsnog tijdens de tweede examenkans doen. Studenten die geen taak hebben ingeleverd (noch tijdens de eerste, noch tijdens de tweede examenkans) krijgen een score 0 op dit onderdeel.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen60%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten40%