Hoofdpagina | Bachelor in de interieurvormgeving
Ontwerptheorie
Docenten
- Van Aken Leentje
- de Waal Annick
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs.
Eindcompetentie
Zie ook matrix algemene eindcompetenties (intranet).
- De student heeft een basiskennis van ergonomische gegevens en hanteert deze in ontwerpen.
- De student ziet de verhouding interieur- en meubel met de menselijke maat en past deze toe.
-De student heeft notie van de basisprincipes van duurzaam ontwerpen en kent de stromingen binnen ecodesign.
- De student hanteert een theoretische onderbouw bij het leren ervaren en manipuleren van vorm en ruimte.
- De student hanteert het basisvocabulaire van vorm en kleur.
- De student benadert kleur fysiologisch en psychologisch (vanuit de kleurenleer)
- De student begrijpt de technieken van kleurenmengen.
Inhoud
Ergonomie:
-Anatomie en fysiologie.
-Antropometrie
-Specifieke toepassingen van ergonomie:
-Opbergen
-De voedingsweg doorheen de woning
-De woonruimte
-De verticale circulatie
-Baden en slapen
-Specifieke aanpassingen voor ouderen, mindervaliden en kinderen
Duurzaam ontwerpen:
-uitgangspunten van duurzaamheid
-stromingen binnen duurzaam ontwerpen en ecodesign
-toepassen van duurzaam ontwerpen in opdrachten
Kleur- en vormtheorie:
Vormtheorie:
-vorm en ruimte
-ordeningsprincipes
-regelmatige vlakverdeling en ruimtelijke vulling
-schaal en proportiesystemen
-structuren
-beeld en verbeelding
Kleurentheorie:
-kleur in context
-kleurentheorie
-kleurensystemen
-kleurtoepassingen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |