Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Deutsch 4 (vierde taal)


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • De Belder Anna-Maria

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

De eindcompetenties Duits 3 (vierde taal)

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.2bControleert het eigen werk.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3fWisselt complexere informatie uit face-to-facesituaties met klanten of telefonisch.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3hBegrijpt details bij briefing rond projecten.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3jBegrijpt vaktechnische taal bij presentaties.Integratieniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.2.3aBegrijpt de meeste correspondentie, verslagen en vakliteratuur.Integratieniveau
TRM_AC_05.2.3bVindt snel relevante informatie in formulieren en teksten over een breed scala aan onderwerpen in de eigen werksfeer.Integratieniveau
TRM_AC_05.2.3cVergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_08.2aHelpt klanten op een vriendelijke en adequate manier verder.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04.2cBeheerst presentatietechnieken in verschillende talen.Doorgroeiniveau

Inhoud

Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee modules:
- een basismodule (2 stpnt.);
- een module geïntegreerd met de toeristische practica (1 stpnt.)

1. Basismodule:
Voorbereiding en uitvoering van een presentatieopdracht (voorstelling Duitstalig land).
Uitwerking en presentatie van een arrangement voor een kritisch ingestelde groep van deskundigen (simulatie).
Redigeren van zakelijke brief, fax of e-mail.

2. Geïntegreerde module:
Aanreiken van woordenschat en taalstructuren met het oog op een gesprek met professionals uit de toeristische sector of met klanten, afhankelijk van het gekozen traject.

Opdrachten worden opgegeven in samenspraak met practicaverantwoordelijken. De schriftelijke opdracht kan bijv. bestaan uit het opstellen van een dagprogramma, het schrijven van een onthaalbrief enz. Een mondelinge opdracht kan een voorstelling van een stagebedrijf zijn, de onderhandeling van een contract... .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Zowel in de eerste als derde examenperiode staat de basismodule op 60 % en de geïntegreerde module op 40 % van het eindtotaal.

Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Mondeling examen 30%
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Opdrachten 70%
(basismodule: 1. mondelinge opdracht: 20% 2. schriftelijke opdracht: 10%;
geïntegreerde module: 1. schriftelijke opdracht: 20% 2. mondelinge opdracht: 20%)

Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen 60%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Schriftelijk examen 20%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Opdrachten 20%

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen60%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten20%