Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Business Travel


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Troukens Griet
  • Van de Poel Curt
  • van Leeuwen Robert

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties practicum 1

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.3aBlijft doelgericht functioneren in veranderde omstandigheden (mensen, middelen, doelen en procedures).Integratieniveau
TRM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeƫn, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
TRM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2eBeargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.3aStelt het eigen functioneren en de werking van de organisatie in vraag.Integratieniveau
TRM_AC_04.3bHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en de werkomgeving.Integratieniveau
TRM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.2aPleegt overleg.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
TRM_AC_07.1aPlant en coƶrdineert taken en acties.Elementair niveau
TRM_AC_07.1cDelegeert en geeft duidelijke instructies.Elementair niveau
TRM_AC_07.2aStelt een haalbare (project)planning op.Doorgroeiniveau
TRM_AC_07.3aGeeft richtlijnen, aanwijzingen, suggesties, instructies aangaande uit te voeren taken.Integratieniveau
TRM_AC_07.3bSchept duidelijkheid omtrent de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende teamleden.Integratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_08.2aHelpt klanten op een vriendelijke en adequate manier verder.Doorgroeiniveau
TRM_AC_08.3aVerdiept zich in de situatie van klanten.Integratieniveau
TRM_AC_08.3bLuistert actief.Integratieniveau
TRM_AC_08.3cOnderneemt acties om de dienstverlening aan de klanten te optimaliseren.Integratieniveau
TRM_AC_08.3dCommuniceert adequaat met klanten.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
TRM_AC_11.1cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Elementair niveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_AC_12.2bMaakt de informatie operationeel: stelt formulieren op en/ stelt samen, beheert en volgt dossiers op.Doorgroeiniveau
TRM_AC_12.3aIntegreert alle nodige software om de informatie zowel mondeling als schriftelijk te laten doorstromen naar alle stakeholders.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_01.2aInformeert de klant vergelijkend over de verschillende proudcten in de sector.Doorgroeiniveau
TRM_BS_01.2bDuidt aan en licht de verschillende prijscomponenten toe.Doorgroeiniveau
TRM_BS_01.2cMaakt een reservatie met alle componenten.Doorgroeiniveau
TRM_BS_01.2dVoert een verkoopsgesprek.Doorgroeiniveau
TRM_BS_01.3aStelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor.Integratieniveau
TRM_BS_01.3cWerkt een gesystematiseerd dossier af.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.2cCombineert de verschillende toeristische elementen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.2dVerbindt de verschillende actoren met elkaar in een netwerk.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03.2aHerkent en situeert toeristische trends.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau
TRM_BS_04.1dBeheerst algemene presentatietechnieken.Elementair niveau
TRM_BS_04.2dOnderneemt concrete acties om vragen, problemen en kalchten van klanten op te lossen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04.3eLuistert actief en onderneemt acties om de dienstverlening aan klanten te optimaliseren.Integratieniveau

Inhoud

- Offerte opstellen voor een bedrijf (opdracht in groep (3-studenten)). Volgende aspecten worden behandeld in de offerte: presentatie Travel Management Company; presentatie credit card company ; financieel plan; analyse reisprofiel bedrijf, reisbeleid bedrijf ivm leveranciers(zoals luchtvaartmaatschappij, hotelketen, autoverhuur,..), low cost carrier , initiatieven tot duurzaam ondernemen.
- Inoefenen en verder ingaan op specifieke aspecten, diensten voor de zakenman door middel van het gebruik van en Global distribution System : Amadeus en Atlantis (NMBS reservatie): individuele opdracht.
- Inoefenen verkoopgesprekken en opmaken reisofferte via mail voor de individuele zakenman.
- verschillende gastsprekers uit de toeristische sector die over hun materie komen praten.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%