Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Bedrijf en omgeving IRM
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Groepswerk
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiƫnt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
Inhoud
Inhoud
In dit vak bestuderen we welke omgevingsfactoren een invloed hebben op een organisatie en/of een bedrijf. Hierbij maken we een onderscheid tussen de externe omgeving van een bedrijf (o.a. klanten, leveranciers, stakeholders, de overheid, de maatschappij) en de interne omgeving (o.a. de bedrijfscultuur en de structuur van een bedrijf). Onderwerpen die verder aan bod komen zijn strategisch management, de relatie tussen een individu en een organisatie, marketing, etc. Een apart hoofdstuk zal ook gewijd worden aan duurzaam ondernemen.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt de theorie verduidelijkt. De student werkt zelfstandig en/of in groep aan opdrachten waarbij hij een verband legt tussen de theorie en de praktijk en nagaat wat de huidige tendensen zijn in verband met hogervermelde onderwerpen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Bijkomende afspraken omtrent de opdrachten die worden gegeven in de loop van het semester:
- afwezigheid tijdens uitleg omtrent de opdracht is geen geldige reden voor het niet uitwerken van een opdracht!
- afwezigheid tijdens de afhandeling van een opdracht wordt enkel in rekening gebracht wanneer bij de start van het eerstvolgende contactuur een geldig afwezigheidsbewijs wordt overhandigd (vb. kopie van doktersbewijs)!
- bij het niet afgeven van de schriftelijke neerslag tijdens de afhandeling van de opdracht zullen geen punten worden verkregen!
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |