Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in het officemanagement
Intertaalproject (Engels - Frans - Duits)
Docenten
- Ginckels Willem
- Meerts Elisabeth
- Swiggers Patricia
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Oefensessie
- Practicum
- Werkcollege
Begincompetentie
De competenties die in de opleiding Office Management in Frans 4, Engels 4 en Duits 4 bereikt worden.
Gemeenschappelijk Europees referentiekader:
- Frans: luisteren B2; lezen C1; spreken B2; schrijven B2;
- Engels: C1
- Duits: luisteren:B1- lezen:B1-B2 - schrijven:B1 - spreken:B1
Eindcompetentie
2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.
2.A.1 De student drukt zich vlot uit zowel schriftelijk als mondeling met een afwisselende woordenschat in de drie vreemde talen, en een steeds bredere waaier aan zinsconstructies en idioom, hanteert de gepaste taalregisters.
2.A.2 Hij beheerst alle basisregels van de grammatica.
2.A.3 Hij converseert in correct Frans, Engels en Duits over actuele onderwerpen en in beroepsgerichte situaties (telefoongesprekken, vergaderingen, face to face- gesprekken, slechtnieuwsgesprekken, presentaties, rapporteringen, enz). De student schakelt daarbij vlot over van de ene vreemde taal naar de andere.
2.A.4 Hij synthetiseert Nederlandse informatie in het Frans, Engels en Duits om die aan anderen door te geven.
3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.
5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
5.A.1 Nauwgezetheid gaat hand in hand met flexibiliteit en zin voor creativiteit.
5.A.2 Hij is voortdurend alert genoeg en bereid om iets op te zoeken zodat het foutenpercentage tot een absoluut minimum herleid wordt.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
5.B.1 Hij wil permanent bijleren , staat open voor diversiteit wat onder andere inhoudt dat hij met respect reageert op het 'anders' zijn,denken en commercieel handelen van zijn gesprekspartner.
5.B.2 Hij is communicatief en leergierig, kritisch tegenover zijn bronnen, zijn eigen werk en dat van anderen.
5.B.3 Hij is een teamplayer maar kan ook zelfstandig werken en verantwoordelijkheid opnemen.
Gemeenschappelijk Europees referentiekader:
- Frans: luisteren B2; lezen C1; spreken B2; schrijven B2;
- Engels: C1
- Duits: luisteren:B1- lezen:B1-B2 - schrijven:B1 - spreken:B1-B2
Inhoud
Intertaalactiviteiten (= voortdurende overschakeling van de ene naar de andere taal) ter inleiding en rond business topics zoals cultuur op de werkvloer; zakelijke telefoongesprekken; luisteroefeningen gevolgd door meertalige 'transfer' (dwz doorgeven van wat je beluisterd of gelezen hebt); platformdiscussie over diverse onderwerpen waarbij overgeschakeld wordt van taal; oefeningen op time management; meertalig vergaderen + notuleren; interne en externe correspondentie; presenteren; recruteren en solliciteren; thematische woordenschat
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | |