Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Asian business topics
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van China Vandaag
Eindcompetentie
• De student heeft een grondige basiskennis van de Chinese gebruiken en gewoonten in de zakenwereld, hij/zij kan een positieve bijdrage leveren aan en culturele verschillen overbruggen in onderhandelingen met Chinese partijen.
• De student heeft een grondige basiskennis van de mogelijke verschillende bedrijfsvormen voor buitenlandse bedrijven in China, hij/zij kan , naar gelang de activiteit van het bedrijf, beslissen/advies geven over de gepaste bedrijfsvorm en heeft de nodige basiskennis om het oprichtingsproces te begeleiden.
• De student is vertrouwd met de mogelijke HR problematiek zowel voor lokaal personeel als voor expatriates. Hij/zij kan vanuit zijn ruime kennis van China een positieve bijdrage leveren bij het opstellen van een initiele HR politiek en kan expatriates begeleiden en voorbereiden op een post in China.
• De student heeft een grondige basiskennis van de logistieke infrastructuur in China, de mogelijkheden en eventuale problemen; aan de hand daarvan kan hij/zij advies verlenen/beslissingen nemen over de gepaste logistieke oplossingen voor de specifieke activiteit van het bedrijf.
• De student heeft een grondige basiskennis van actuale trends in consumenten gedrag in China. Hij/zij kan advies geven en deelnemen aan het opstellen van een marketing plan.
• De student heeft een inzicht in de media, communicatie en PR in China , die hem / haar toelaten actief deel te nemen bij het opstellen van communicatie plannen.
Inhoud
- Zakelijke gedragscode: wat moet je weten over de Aziatische en meer bepaald de Chinese cultuur om zaken te kunnen doen met/in Azië/China;
- HR-problematiek in Chinese bedrijven (door culturele verschillen)
- Waarmee rekening houden als je een bedrijf in Azië/China opstart?
- Logistiek en infrastructuur: kennismaking met de logistieke infrastructuur in China
- Consumentengedrag van de Aziaten /Chinezen: wat zijn de actuele trends, waar zijn Aziatische/Chinese consumenten gevoelig voor, wat zijn hun behoeften
- Communicatie, PR en de media in China: inleiding tot de problematiek van communicatie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- De essentie van China - communicatie, cultuur en commitment
Evaluatie
Eerste examenkans - Tweede examenperiode
40 % opdrachten
60 % mondeling examen
Tweede examenkans - Derde examenperiode
30 % opdrachten
70 % mondeling examen
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 70% | |