Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement

Europaproject


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Foubert Ann
  • Michiels Martine
  • Rouneau Inge

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties Frans 1, Engels 1, Nederlands 1 en European Citizenship (1IRM) of Inleiding in recht in internationaal verband (1MA).

Eindcompetentie

1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.

De student verzamelt informatie uit relevante bronnen (o.a. aangereikt door de docent) via Internet en andere informatiebronnen:
- voor het praktische gedeelte: hoe een internationale conferentie organiseren;
- ter voorbereiding van de interculturele landenpresentatie;
- ter voorbereiding van de Europese Top: standpunten van een bepaalde lidstaat binnen het thema.

De student synthetiseert en verwerkt de informatie om tot een resultaat te komen:
- een uitgewerkt dossier met al de praktische informatie voor het uitwerken van de organisatie van een internationale conferentie;
- een paper met interculturele landenpresentatie;
- een schema en pleitnota als voorbereiding op de Europese Top (met intensieve begeleiding van de docent).

De student volgt de actualiteit rond de Europese politiek.

2.A. Als (meertalige) communicator toont de jonge professional aan dat hij via de geijkte kanalen een boodschap in verschillende talen zowel mondeling als schriftelijk aan de juiste doelgroep kan doorgeven; die boodschap bevat accurate, duidelijke, (qua vormgeving) aantrekkelijke informatie, aangepast aan de specifieke doelgroep. Hij kan voor opvolging zorgen indien nodig.

De student leest en begrijpt Nederlandstalige, Franstalige, Engelstalige en eventueel Duitstalige teksten over Europese onderwerpen en interpreteert welke informatie essentieel is binnen het thema.

De student presenteert met een uitgebreid spreekschema materiaal dat hij zelf opgezocht en in groep verwerkt heeft. Er is geen specifieke bedrijfsdoelgroep voorzien; het is een presentatie voor studenten en docenten.

De student schrijft een eenvoudige brief, e-mail en/of korte tekst in het Engels en Frans op basis van richtlijnen op papier en beperkte begeleiding in de les; de begeleiding is hier in mindere mate aanwezig dan in de taallessen.

De student voert zelfstandig een kort, zakelijk telefoongesprek in het Frans en Engels, op basis van eenvoudige richtlijnen i.v.m. telefoneren uit de les Frans.

De student debatteert en discussieert over actuele Europese thema’s na langdurig opzoekwerk en intensieve begeleiding (specifieke instructies) van de docent.

3.C. De jonge professional kan zijn werk in tijd plannen, prioriteiten stellen, deadlines halen, ook als hij onder (zware) stress staat.


5.A. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.

De student werkt in team (begeleid, zet zich intensief in en respecteert deadlines).

De student controleert zijn eigen werk, onder begeleiding. Hij staat open voor de feedback van de lector en zijn medestudenten en volgt die ook op.

De student reflecteert in de eerste plaats op zichzelf als lerende in de context van de opleiding. De student leert nog sterk extern gestuurd.

Inhoud

Aan de hand van verschillende individuele en groepsopdrachten leren de studenten de werking van Europa beter kennen en komt Europa dichterbij. Zo zal er een bezoek zijn aan de Europese instellingen in Brussel met een rally doorheen het Europees kwartier. De studenten zullen in de huid kruipen van een bepaalde lidstaat en deze ook vertegenwoordigen tijdens een Internationale conferentie (Europese Top). Ze debatteren rond een actueel Europees thema zoals bijvoorbeeld de nieuwe grenzen van Europa en de toetreding van Turkije.
Het Europaproject is vakoverschrijdend en omvat naast de inhoudelijk kennis rond Europa ook communicatieve en organisatorische aspecten.
Studenten die kiezen voor Europaproject-focus op China, krijgen aangepaste opdrachten gerelateerd aan de relaties tussen de EU en China.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkans - Tweede examenperiode (juni): Portfolio = Verzameling van alle mondelinge en schriftelijke opdrachten die de student tijdens het project maakt, onder toezicht van de docent, aangevuld met reflectie. 100%
Tweede examenkans - Derde examenperiode (augustus): Mondeling examen = Uitgebreide paper over actueel Europees onderwerp met mondelinge presentatie. 100%

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%