Hoofdpagina | Bachelor in het officemanagement
Bedrijf en ondernemen
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
1.A. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen doorstromen naar anderen.
1. De student structureert het vermogen van een onderneming en geeft dit op een overzichtelijke manier weer via een balans.
2. De student houdt de courante commerciële en financiële verrichtingen van een onderneming bij volgens het systeem van dubbel boekhouden.
4.A. Als beleidsadviseur/ondernemer kan de jonge professional de visie, strategie van het management begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
4.B Hij kan een advies formuleren en verantwoorden op basis van beroepsgebonden informatie en zo bijdragen tot de beleidsvoering.
1. Een student begrijpt de economische basisbegrippen en analyseert en interpreteert verkregen cijfermateriaal om te komen tot een kwaliteitsvol advies betreffende de prijszetting van een product, het vereist productievolume bij winstmaximalisatie/break-even, de budgetverdeling over kostenplaatsen, ...
2. De student begrijpt de kostenstructuur van een onderneming en plaatst strategische beslissingen omtrent de stopzetting van productie, prijsverhoging of –verlagingen,... binnen deze context.
3. De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op betreffende de invloed van aanbod en vraag op de prijs van een product.
4. De student begrijpt en kent de basisprincipes van algemeen boekhouden en denkt logisch na bij het inboeken van verrichtingen.
5. De student stelt facturen correct op en handelt op een accurate wijze de commerciële en financiële verrichtingen hieromtrent af.
5.A Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen instaan voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
1. De student boekt een verrichting juist, volledig en nauwkeurig.
2. De student voert op basis van het cijfermateriaal van een verkregen jaarrekening een beperkte analyse uit en formuleert een beleidsadvies.
5.B. Als kwaliteitsbewaker kan de jonge professional bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen een bijdrage leveren tot het verbeteren van de kwaliteit van zijn beroepsomgeving.
1. De student plaatst een door de docent aangeboden actueel economische artikel te plaatsen binnen de context van de cursus, interpreteert deze en geeft deze mogelijk grafisch weer.
Inhoud
Het is van primordiaal belang om kennis te hebben over de manier waarop bedrijven functioneren, hoe ze gestructureerd zijn, hoe de communicatie verloopt,... Deze wordt namelijk de werkomgeving waar elke student in de toekomst zijn plaats zal innemen.
Om een globale bedrijfskennis en -inzicht te kunnen aanbieden, hebben we er voor gekozen om ‘een bedrijf’ vanuit verschillende invalshoeken te benaderen die elk met hun complementaire inhoud het beeld van ‘een bedrijf’ vervolledigen.
In het deel 'Bedrijf en Economie' wensen we een inzicht te verschaffen in de kostenstructuur van een bedrijf en de student te voorzien van de noodzakelijke economische terminologie.
Het deel 'Inleiding tot boekhouden' is integraal gewijd aan een zeer specifiek bedrijfskundig thema, met name de boekhoudkundige verwerking van de bedrijfsverrichtingen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Bedrijf en economie
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
Inleiding tot boekhouden
Handboeken
- Boekhouden voor het beleid.
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Bedrijf en economie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Inleiding tot boekhouden |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |