Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module heelkundige verpleegkunde


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Rensen Soraya

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Studiereis/excursie
  • Groepswerk
  • Oefensessie

Begincompetentie

De student bezit de competenties zoals deze beschreven werden bij de 'module ziekenhuisverpleegkunde' van het tweede jaar van de bacheloropleiding.

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
- De student kan de eigen houding en handelingen verantwoorden tav een verpleegkundig team
- De student kan eigen houdingen en handeling spontaan bijsturen
- De student kan in alle omstandigheden stipt en nauwkeurig handelen in functie van het welzijn van de cliënt

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief
- de student kan het eigen handelen verantwoorden in diverse zorgsituaties met theoretische onderbouwing van verpleegkunde, pathologie, en humane wetenschappen
- De student beoordeelt kritisch de grote hoeveelheid gegevens uit verschillende bronnen en kan er de juiste conclusies uit trekken
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- De student kan correcte en relevante informatie aan de familie
- De student handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes
- De student past de procedures en protocollen strikt en doordacht toe in complexe situaties
- De student voert de verpleegkundige zorg correct en handig uit in complexe situaties
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
- De student kan de zorg evalueren op basis van de verpleegkundige basisprincipes in complexe situaties
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen

De verpleegkundige als ORGANISATOR en COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau
- de student kan gepast overleggen met de betrokken zorgverleners

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

Inhoud

In deze module worden volgende onderwerpen besproken en aangehaald

1. De gynaecologische ingrepen
2. Verschillende vormen van plastische chirurgie
3. Brandwonden
4. Urologische verpleegkunde
5. Specifieke sondages
6. Orgaantransplantatie
7. PTCA + studiebezoek coronarografie
8. Operatieverpleegkunde
9. Herhaling wondzorg en combinatieverbanden
10.Belang van informatie voor bedreigende onderzoeken
11.Verpleegkundig rekenen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%