Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module methodiek en hulpverleningstheorieën


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Muysoms Kristel
  • De Bruyn Marleen

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

opleidingsonderdelen :
sociale verpleegkunde en sociale wetenschappen 2e jaar
communicatievaardigheden 1e en 2e jaar
gezondheidspsychologie 1e en 2e jaar

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10.De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11.Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12.Primaire en secundaire preventie toepassen

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13.De zorg organiseren en coördineren

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14.Handelen in functie van kwaliteitszorg
15.Zich professioneel ontwikkelen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17.Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18.Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundie als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19.Open staan voor diversiteit in de samenleving
20.Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
21.Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg

Inhoud

1. Methodiek en casuïstiek (M. De Bruyn /21 CU)

Gebaseerd op de inzichten die we in het 2e jaar hebben verworven inzake preventie en de organisatie van onze verzorgingsstaat (sociale voorzieningen) verdiepen we ons nu in methodisch en systematisch sociaal hulpverlenen.

We bespreken het hulpverleningsproces aan de hand van relatief complexe situaties. Het systematisch handelen wordt in praktijk gebracht door het doorlopen van de 3 fases :
- exploreren
- dialogisch diagnosticeren
- actie

Dit brengt ons tot het letterwoord 'EDDA'

2. hulpverleningstheorieën (K. Muysoms /8 CU)

Als aanvulling op de methodiek worden systeemtheorie en contextuele theorie uitgediept

3. Gesprekstechnieken (K. Muysoms / 4 CU)

Als aanvulling op de gesprekstechnieken van de module psycho-sociale hulpverlening worden nu moeilijkere items aangehaald

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Social Casework In De 21Ste Eeuw Studenteneditie 2010 - 2011

Evaluatie

Deze module wordt mondeling geëxamineerd:
1. methodiek en casuïstiek
2. gesprekstechnieken
3. hulpverleningstheorieën

Permanente evaluatie wordt mede in rekening gebracht.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie10%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen90%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Tussentijdse evaluatie10%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen90%