Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Module psychiatrisch verpleegkundige vaardigheden
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
eindcompetenties tweede jaar bachelor in de verpleegkunde
module psychiatrie tweede jaar
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
- De student houdt in zijn handelen rekening met de behoeften,gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert.
- De student kan constructief omgaan met feedback.
- De student gaat een vertrouwensrelatie aan met de cliênt en kan hierbij verschillende gesprekstechnieken toepassen.
- De student kan knelpunten formuleren in de zorg voort gedwongen opgenomen patiënten.
- De student kan eigen grenzen bewaken.
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
- De student kan risico's voor agressie-incidenten opsporen en effectiviteit van interventies hiervoor evalueren.
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
- De student kan kritische nadenken over de rehabiliterende visie en prioriteiten stellen in de rehabiliterende zorg.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
- De student kan eigen handelen analyseren en bijsturen in functie van nieuwe inzichten.
- De student gaat op zoek naar mogelijkheden om zijn gespreksvaardigheden te verdiepen.
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
17.Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18.Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
- De student kan zich flexibel opstellen en oog hebben voor het gezamelijk belang voor het team
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
- De student houdt rekening met de culturele,religieuze en maatschappelijke achtergrond van cliënten en collega's
Inhoud
In dit deel wordt stilgestaan bij een fundamenteel aspect van het verpleegkundig beroep: nl. de communicatieve vaardigheden. Verplegen is steeds een ‘in relatie’ treden met een ander: zowel individueel als in team. Een analyse en uitdieping van de relationele en communicatieve aspecten binnen de hulpverlening vormen dan ook een essentieel deel van een verpleegkundige opleiding, samen met het inzicht verwerven in het rehabiliterend denken.
Overzicht:
Deel 1
- Gespreksvaardigheden:
Theorie volgens H. Peplau, de onderzoekende benadering. Bedoeling is dat student vanuit concrete praktijksituaties een aantal basiscommunicatievaardigheden inoefent en via interactieve gesprekken gevolgd door feedback meer inzicht verwerft in zijn eigen functioneren.
Deel 2
- Wetgeving gedwongen opname en verpleegkundige aspecten in de zorg voor gedwongen opgenomen patiënten
- Agressie en conflicthantering. Omgaan met fysiek agressie (training) en verbale agressie
- Rehabilitatie
- Eigen genogram
Studiematerialen
Cursus opgesteld door betrokken lector
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
De evaluatie van deel 1 is een 'mondeling examen' in de vorm van een gesprek
De evaluatie van deel 2 is een 'schriftelijk examen'.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | |