Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module gespecialiseerde zorgen


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Sorel Christine
  • Rensen Soraya

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

De competenties die in het tweede jaar binnen de module ziekenhuis werden bereikt

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes

1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
- De student kan de eigen houding en handelingen verantwoorden tav een verpleegkundig team
- De student kan eigen houdingen en handeling spontaan bijsturen
- De student kan in alle omstandigheden stipt en nauwkeurig handelen in functie van het welzijn van de cliënt

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk en juridisch perspectief
- de student kan het eigen handelen verantwoorden in diverse zorgsituaties met theoretische onderbouwing van verpleegkunde, pathologie, en humane wetenschappen
- De student beoordeelt kritisch de grote hoeveelheid gegevens uit verschillende bronnen en kan er de juiste conclusies uit trekken
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- De student kan correcte en relevante informatie aan de familie
- De student handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes
- De student past de procedures en protocollen strikt en doordacht toe in complexe situaties
- De student voert de verpleegkundige zorg correct en handig uit in complexe situaties
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
- De student kan de zorg evalueren op basis van de verpleegkundige basisprincipes in complexe situaties
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen

De verpleegkundige als ORGANISATOR en COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren op micro- en mesoniveau
- de student kan gepast overleggen met de betrokken zorgverleners

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg



Inhoud

- Spoedgevallenzorg
- Benadering van een patiënt in een levensbedreigende situatie
- Hemodynamische bewaking en drukmeting
- Kunstmatige ventilatie
- Shock
- Pacemaker
- Tracheotomie-tracheostomie/laryngectomie
- Hemodialyse en peritoneale dialyse
- De comateuze patiënt
- Thoraxdrainage
- Isolatiemaatregelen bij kinderen
- Studiebezoek en workshops UZ

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 in het totaal te behalen. Indien je op één van de afzonderlijke delen (VAToets - schriftelijk gedeelte) minder dan 7/20 behaalt, ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%