Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module ontwikkeling en ontwikkelingsproblemen bij het kind


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Stokbroekx Inge
  • Heylen Petrus
  • Van Winkel Hildegarde

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Groepswerk

Begincompetentie

De eindcompetenties van inleiding in de preventie .

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1 . Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
2 . Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving

Inhoud

In een eerste deel wordt de normale ontwikkeling van het kind op verschillende vlakken ( anatomisch, qua motoriek, qua zintuigen ... ) behandeld . Ook de afwijkende ontwikkeling komt aan bod : kleine afwijkingen bij de geboorte en een algemene inleiding tot gehandicaptenzorg ( motorisch gehandicapten, mentaal gehandicapten, doven en blinden) .

In een tweede deel wordt stilgestaan bij het nature - nurture vraagstuk: welke rol speelt aanleg in onze ontwikkeling en welke bijdrage levert de opvoeding en de stimulatie die we krijgen .
Vervolgens wordt de ontwikkeling van zuigeling tot lagere schoolkind stapsgewijs overlopen ( sociaal, emotioneel,driftmatig en verstandelijk )en gekeken wat dit betekent naar de beleving en opvang van zieke kinderen. Hierbij wordt o.a. uitgebreid stil gestaan bij de hechtingsproblematiek. Bedoeling is dat de student een referentiekader ontwikkelt, dat hij/zij kan gebruiken om reacties van kinderen te situeren en te begrijpen .
Ook gaat er aandacht naar een aantal principes rond het omgaan met ( gedrag van ) kinderen . Meer specifiek worden deze toegepast op voedingsproblemen, zindelijkheid en angst bij kinderen .

In het deel bijzondere zorg voor bijzondere kinderen gaat de aandacht naar kinderen met autisme, ADHD en andere specifieke stoornissen . Ook eet-, slaapproblemen en huilbaby's komen aan bod .

Het onderwerp kinderpsychiatrie omschrijft wat kinder- en jeugdpsychiatrie inhoudt en beschrijft de werking van een kinder- en jeugdpsychiatrische afdeling .

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen . Indien je op één van de afzonderlijke delen ( deel mevrouw Stokbroekx, deel mevrouw Van Winkel of deel meneer Heylen)minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%