Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Module vaardigheidstraining
Docenten
- Stokbroekx Inge
- Van Winkel Hildegarde
- Smeulders Maria
- Snoeckx Dominique
Onderwijsvorm
- Studiereis/excursie
- Werkcollege
Begincompetentie
eindcompetenties "module pediatrie" van het tweede programmajaar.
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin , kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5 . Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
9 . Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13 . De zorg organiseren en coördineren
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
Inhoud
Deel 1: Hilde Van Winkel (6 CU)
Na een beschrijving van de houding van de kinderverpleegkundige, komen alle aspecten aan bod van de ziekenhuisopname van een kind. De voorbereiding, de opname, het verblijf, het ontslag en de thuiskomst worden chronologisch behandeld.
Deel 2: Inge Stokbroekx (18 CU)
In dit deel leren de studenten verschillende praktische vaardigheden die ze reeds geleerd hebben te transferen naar kinderen (vb. bloedname, sonderen,...) Er worden ook verschillende nieuwe vaardigheden aangeleerd (vb. infuus prikken bij een kind, opname RSV staal,...)
Er wordt veel belang gehecht aan en getoetst op medisch rekenen. Dit zal zeker een belangrijk onderdeel vormen van het schriftelijke examen.
Er wordt ook een documentatiemap aangelegd door de studenten die zal meetellen voor de examen. (1/3 van de punten van dit onderdeel)
Deel 3: Marleen Smeulders (19 CU)
•Beleid van de pasgeborene
•Verzorging en verpleegproblemen in de neonatale periode
•Zwangerschap met een afwijkende duur
•Het dysmature kind
•Het mascosome kind
•Verzorging van een prematuur in de inkubator
•Voedingsbeleid op neonatologie
•Observaties en complicaties
•Ouderparticipatie op NIC
•NIDCAP – introductie
•Baby-massage
Studiebezoek Kind en Gezin (3 CU)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Rekenen in de gezondheidszorg
Evaluatie
Om te slagen dien je 10 op 20 te behalen voor het totale opleidingsonderdeel. Indien je op één van de afzonderlijke delen (Stokbroekx, Van Winkel, Smeulders) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 10% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 10% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 90% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 90% | |