Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Religie, zingeving en levensbeschouwing
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 2° bachelor verpleegkunde
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
Weet respectvol om te gaan met referentiekader, behoeften en gevoelens van collega's, patiënten en hun omgeving;
Kan kritisch reflecteren over eigen functioneren en handelen;
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
Kan verantwoordelijkheid opnemen voor de eigen professionele ontwikkeling binnen een multi-religieuze samenleving in deze post-moderne tijd;
Ontwikkelt zijn interesse voor de levensbeschouwlijke dimensie van ons mens-zijn;
Leert -in confrontatie met de christelijke spiritualiteit- stil te staan bij de eigen beroepsspiritualiteit ;
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
Verheldert zijn eigen visie op religie, zingeving en levensbeschouwing en kan hierover in gesprek gaan met collega's, patiënten en andere maatschappelijke spelers;
Inhoud
Naast de hoorcolleges zijn er twee namiddagen geroosterd rond een specifiek thema:
- intercultureel zorgverlenen
- ethische ronde
De hoorcolleges bouwen verder op lectuuropdrachten rond twee thema's:
1° Thema: 'Moeder, in welke wereld leven wij? Post(laat)-modernisme'
- situering
- verschijningsvormen : negatief - positief
- uitdaging
' Moe van het moeten, kiezen, depressie als CVS van de zelfbeschikking'
M. Desmet, R.Grommen
2° Thema: 'Geloven in je werk, zoektocht naar een christelijke beroepsspiritualiteit'
- plaatsbepaling van spiritualiteit
- hoofdaccenten van een christelijke spiritualiteit
- werkzaamheid in onderwijs en zorg
- besluit: te mooi om waar te zijn?
'Medelijden is het hart van het evangelie' J. Vanier
3° Thema: 'Komt er nog een morgen'
- de onrust van de palliatieve patiënt
- dood en afscheid in verschillende culturen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
De lectuuropdrachten zijn erop gericht de dialoog inhoudelijk te voeden. Daarom wordt erop toegezien dat studenten deze opdrachten tijdig en behoorlijk maken en maken ze deel uit van de permanente evaluatie (30% samen met participatie aan interculturele en ethische namiddag).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 70% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |