Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Verpleegkundig management en wetenschappelijk onderzoek
Docenten
- Vanhelleputte Philine
- Wilbers Els
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen
Inleiding en theorie van de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek
Eindcompetentie
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
05. verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
06. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van
gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20. Positief bijdragen tot profilering van het beroep
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
Inhoud
Deel Management
Terwijl de student zich in de andere opleidingsonderdelen voornamelijk concentreert op de ‘patiënt’ in al zijn dimensies, wordt hij/zij in dit opleidingsonderdeel even weggelokt van dat plekje naast het bed en wordt de hele patiëntenzorg eens van op een afstand bekeken.
Wat is er allemaal nodig om een kwalitatief goede zorg te kunnen bieden aan patiënten? Hoe organiseren de gezondheidsinstellingen zich om dit te kunnen waarmaken? Met welke factoren en instanties moeten zij bij hun beleidsvoering rekening houden? Enz. Allemaal vragen waaruit blijkt dat gezondheidsinstellingen evenals bedrijven echte organisaties zijn en dat die nood hebben aan een goed management.
De bedoeling van dit opleidingsonderdeel is dat de student zicht krijgt in wat er zich allemaal achter de schermen afspeelt om de patiënten goed te kunnen verzorgen. Dat inzicht toont de student de beperkingen, maar ook de vele mogelijkheden bij het streven naar een optimale patiëntenzorg. Dat inzicht is voor een toekomstige bachelor in de verpleegkunde onontbeerlijk in een tijd waar meer en meer verpleegkundigen een coördinerende en delegerende rol toebedeeld krijgen.
Volgende onderwerpen komen aan bod : organisatiestructuren, soorten management
en missie, basisconcepten van de gezondheidseconomie, MVG, integratie van klinische zorg en management, klinische paden, functiedifferentiatie.
Deel wetenschappelijk onderzoek
Om de kwaliteit van de zorgverlening op peil te houden worden steeds meer verplegingswetenschappelijke onderzoeken uitgevoerd. Omdat de verpleegkundige hiermee geconfronteerd zal worden is het noodzakelijk dat deze een zicht krijgt op het belang ervan, de soorten onderzoeken (kwantitatief versus kwalitatief) en de rol van de verpleegkundige hierbij.
Vertrekkende van de uitgangspunten 'levenslang leren' en 'streven naar professionalisering' mag van de bachelor in de verpleegkunde verwacht worden dat deze onderzoekspublicaties kan beoordelen en tracht de onderzoeksresultaten te vertalen naar de praktijk.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (management/wetenschappelijk onderzoek) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 30% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 70% | |