Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Psychiatrische pathologie


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Heylen Petrus

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties module psychiatrie 2e jaar

Eindcompetentie

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit kennis van psychopathologie houdt student rekening met behoeften, gevoelens en omstandigheden waarin de cliënt verkeert.

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
Student verantwoordt eigen handelen vanuit kennis van psychopathologie, psychofarmacologie en psychotherapeutische methodes.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student kan vanuit kennis van psychopathologie klinische symptomen, klachten en reacties van cliënten en hun omgeving op ziek-zijn opsporen
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
Student geeft aan cliënt en/of familie correcte en relevante informatie over zorg, onderzoeken, behandeling en ziekte.
De cliënt ondersteunen tijdens de zorg, ziekte en mogelijke gevolgen ervan.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
Student reflecteert over kwaliteit van zijn eigen handelen in functie van kennis over verschillende (psycho-)therapeutische benaderingen

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
De doelstelling van andere disciplines (o.a. psychiater, psychotherapeut) omschrijven in het geheel van de zorg voor de patiënt en van daaruit met hen in overleg gaan


Inhoud

Inzicht verwerven in psychiatrische ziektebeelden en behandelmethoden is een voorwaarde om een goede inschatting te maken van de gezondheidsproblemen van zorgvragers. Tevens vormt het de basis om vorm te kunnen geven aan multidisciplinaire samenwerking en mee te werken aan het therapeutisch kader dat gehanteerd wordt in het werkveld.

- Psychopathologie (F. Maes, 13 CU)
In dit deel worden een aantal specifieke pathologieën besproken o.a. persoonlijkheidsstoornissen; seksuele stoornissen; impulscontrolestoornissen; dissociatieve stoornissen, psychotische stoornissen en schizofrenie en slaapstoornissen

- Psychofarmaca (H. Hazaert, 7 CU)

- Kinderpsychiatrie (A. Clara, 8 CU)
Als kennismaking worden in dit deel een aantal belangrijke topics uit dde kinderpsychiatrie beproken zoals autisme,ontwikkelings- en hechtingsstoornissen, ADHD en depressie.


- Psychotherapieën (P. Heylen, 12 CU)
Psychiatrische verpleegkundigen worden op verschillende wijzen met het fenomeen 'psychotherapie' geconfronteerd: zo werken bepaalde afdelingen volgens bepaalde psychotherapeutische stromingen of volgen patiënten therapie binnen het therapeutisch programma van een dienst. Jaar na jaar ontstaan er echter nieuwe behandelingsmethodes. Dit deel probeert een referentiekader te bieden zodat de student de verschillende methodes beter kan kaderen en kritisch benaderen.
In het eerste deel wordt stilgestaan bij het begrip 'psychotherapie'. Aan de hand van enkele definities wordt de eigenheid van deze vorm van begeleiding uitgediept. Vervolgens worden in het tweede deel de belangrijkste psychotherapeutische stromingen overlopen: nl. psychoanalyse, gedragstherapie, cliënt-centered therapie en de relatie- en gezinstherapie. Per stroming wordt, vanuit de eigen visie op het ontstaan van psychopathologie, de eigenheid van elke stroming geïllustreerd aan de hand van de behandelingsmethodes. Tenslotte wordt in het laatste deel een aantal veel gestelde vragen i.v.m. psychotherapie besproken: hoe effectief zijn psychotherapieën?, voor wie is welke soort therapie bedoeld?, wat werkt er juist in therapie en aan welke kenmerken moet een goede therapeut beantwoorden?

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen80%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen80%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen20%