Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Module ziekenhuis
Docenten
- Kutten Miriam
- De Wachter Peter
- Van Camp Nathalie
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen:
Anatomie fysiologie, en pathologie 1, 2 en 3
Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1, 2 en 3
Verpleegkundige vaardigheden
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en
stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
De student
- kan eigen houding en handelingen verantwoorden
- verwoordt eigen werkpunten op eigen initiatief
- neemt initiatief om situaties ( casus en oefensituaties) te verbeteren
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
- de student kan verbanden leggen tussen gegevens uit meerdere bronnen o.a.theorie en praktijk.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
- de student herkent en erkent de klinische symptomen en klachten van eenvoudige disfuncties en de reactie op hun ziek-zijn
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
- de student identificeert de samenhang tussen verpleegproblemen en - diagnoses in matig complexe zorgsituaties.
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
- de student bepaalt concrete doelstellingen en een individueel zorgplan in matig complexe zorgsituaties.
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
- de student kan correcte informatie geven aan cliënt en familie
- handelt volgens de verpleegkundige basisprincipes in matig complexe situaties
- voert de zorg vlot en handig uit in matig complexe situaties
- neemt maatregelen ter bescherming van de eigen veiligheid en die van collega's
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
- evalueert de kwaliteit van de verleende zorg
- stuurt de zorg, indien gewenst, bij
11.Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
- rapporteert volledig, relevant en beknopt
12.primaire en secundaire preventie toepassen
- identificeert gezondheidsrisico's bij cliënten
- met cliënten gezondheidsrisico's bespreken
Goede verpleegkundige zorg start met een zorgvuldige verpleegdiagnose.
Deze cursus wil studenten verpleegkunde een theoretische onderbouw bieden om te komen tot een correcte verpleegdiagnose: verpleegkundigen moeten in staat zijn om belangrijke diagnostische gegevens waar te nemen, te herkennen en te rapporteren.
De kennis van de anatomie is noodzakelijk om gegevens synthetisch te kunnen weergeven en die informatie correct te kunnen uitwisselen. De fysiologie of normale werking van het menselijk lichaam is dan weer de basiskennis voor de studie van de pathologie of ziektenleer.
De student kan de functies van cellulaire en anatomische structuren duiden en hun normale werking uitleggen.
De student kan anatomische structuren schematisch tekenen in hun correcte onderlinge samenhang en kan deze correct lokaliseren op het lichaam.
De student kan het orgaanstelsel in het lichaam weergeven met de correcte wetenschappelijke anatomische termen en de bijhorende fysiologische processen.
De studie van de pathologie verleent inzicht in de actuele visie op ziekte, ziekte-oorzaken en ziektemechanismen (pathogenese). De cursus beoogt een globaal inzicht te geven in de meest frequente aandoeningen. Deze diverse aandoeningen worden systematisch behandeld. Achtereenvolgens belichten we: de bepaling, de etiologie, de symptomatologie, de diagnose en de behandeling.
De student kan een volledig beeld geven van de ernstige en frequent voorkomende aandoeningen volgens volgend stramien:
1. bepaling: definieer wat er fout loopt
2. etiologie: welke oorzaken zijn gekend?
3. symptomen: welke klachten vertoont de patiënt en waarom?
4. diagnose: welke pathologie heeft deze patiënt en waarom?
5. behandeling: schets in grote lijnen de therapie
De student kan de overige aandoeningen summier schetsen en situeren binnen het geheel van de pathologie.
De student kan op een heldere wijze correcte medische informatie over ziekten terugkoppelen naar de kennis van anatomie en fysiologie.
Na de identificatie van de verpleegproblemen en –diagnosen moeten deze weergegeven worden volgens prioriteit en haalbaarheid.
Vervolgens worden deze doelstellingen en geïndividualiseerde zorgplannen continu aangepast volgens de noden van de cliënt en na (eventueel interdisciplinair) overleg. Een professionele rapportering is hierbij vereist.
Daarna moet de cliënt naar de toekomst toe geïnformeerd en begeleid worden om gezonde keuzes te maken (primaire preventie) en vroegtijdig actie te ondernemen bij alarmerende kenmerken wanneer de cliënt behoort tot een risicogroep (secundaire preventie).
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
- de student kan prioriteiten stellen in de zorg voor een cliënt in matig complexe zorgsituaties
- de student geeft - na kritische reflectie - aan in welke omstandigheden moet doorverwezen worden naar andere disciplines voor de verdere opvolging en zorg van de zorgvrager.
De student bezit de nodige vaardigheden om in functie van prioriteiten deze verwijzing te realiseren naar intra-, trans- en extramurale instanties.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg.
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
- analyseert eigen verpleegkundige handelen in functie van de kwaliteitscriteria
- reflecteert over de kwaliteit van het eigen handelen in functie van het theoretisch onderwijs en klinische praktijkrichtlijnen.
15.Zich professioneel ontwikkelen
- de student toont interesse voor nieuwe inzichten en vernieuwingen en is bereid via permanente vorming het eigen handelen bij te sturen. De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich levenslang bij te scholen want de medische wetenschap evolueert voortdurend.
Inhoud
I. Ziekenhuisverpleegkunde: Peter De Wachter en Nathalie Van Camp
a) Medische zorgen en interventies: De Wachter Peter (9 CU)
- centraal veneus infuus (getunneld, niet getunneld, PICC en subcutane poort)
- bloedtransfusie
- mayo-tube
- vochtbalans
- VPK en medische hulpmiddelen (infuuspompen, materiovigilantie, evd e.d.)
- electronisch verpleegdossier
b)Heelkundige zorgen en interventies: Nathalie Van Camp (9 CU)
Inhoud van de cursus:
- Pré– en postoperatieve zorgen bij gastro- enterologische ingrepen
- Intestinale stomazorg: in dit hoofdstuk gaan we verder in op de soorten intestinale stoma's, pré- en postoperatieve maatregelen en het psychosociale aspect.
- Orthopedische verpleging :
* inleidende begrippen m.b.t. de orthopedie: soorten breuken, oorzaken, eerste hulp bij
traumaletsels
* verpleegkundige zorgen bij patiënten die een orthopedische ingreep hebben ondergaan. Aan bod komen tractie, osteosynthese, externe fixator, gips- en steunverbanden, THP.
II. Ziekenhuispathologie (16 CU, Dr. Kutten)
Inhoud
1. Neurologie (9 CU)
2. Endocrinologie (3 CU)
3. Neus-keel-oorheelkunde (3 CU)
4. Oftalmologie (1 CU)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Ziekenhuispathologie
Cursussen
Evaluatie
Ziekenhuispathologie: mondeling examen
Studiematerialen en onderwijsvorm
Er wordt een cursus ter beschikking gesteld, opgesteld door de betrokken lector.
De student dient notities te nemen tijdens de hoorcolleges en wordt gestimuleerd tot het stellen van vragen en het raadplegen van de bibliotheek.
Ziekenhuisverpleegkunde: schriftelijk examen
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (pathologie-verpleegkunde) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Ziekenhuisverpleegkunde |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Ziekenhuispathologie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |