Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Module sociale


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Muysoms Kristel
  • De Bruyn Marleen
  • Van Eetvelt Marianne

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege

Begincompetentie

= eindcompetenties van het opleidingsonderdelen :

- Inleiding en theorie in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek
- Communicatie
- Inleiding in de preventie
- Preventie en communicatie

Eindcompetentie

A. Sociale verpleegkunde

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin,kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context.
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
3. Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen

De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren

De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een actieve rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg


B. Sociale wetenschappen

De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
De wetgeving van de verpleegkundige beroepsuitoefening omschrijven.
Als verpleegkundige handelen conform de jeugdwetgeving.
De knelpunten in het verpleegkundige handelen omschrijven in functie van de algemene en beroepsgerelateerde wetgeving.

De verpleegkundige als ORGANISATOR en COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
De functies van de verschillende zorgverstrekkers omschrijven. Binnen de jeugdzorg bestaan 2 vormen van hulpverlening. De gerechtelijke en de buitengerechtelijke jeugdzorg.

De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
De verpleegkundige staat open voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg. De jongeren in onze samenleving genieten extra bescherming via ons jeugdrecht. In plaats van bestraffen ligt de klemtoon op het beschermen van de jeugd en op de herstelgedachte.






Inhoud

A. Sociale verpleegkunde
1.Preventie en voorzieningen (M. De Bruyn, 6 CU)
•Inhoud
Als introductie staan we stil bij het profiel van een sociale verpleegkundige
Er is een kennismaking met het preventieve luik van de sociale hulpverlening, de sociale kaart, de welzijnsvoorzieningen en tegemoetkomingen worden besproken en toegepast op situatieschetsen.

2. basisvaardigheden communicatie (K. Muysoms, 4 CU)
•Inhoud
Organisatie en communicatievaardigheden zijn binnen het sociaal verpleegkundig werkveld uiterst belangrijk.
Telefoneren, korte briefwisseling, diverse verslagen opstellen, intakegesprekken voeren, … behoren tot
zijn/haar dagelijkse activiteiten.
In dit lessenpakket worden algemene richtlijnen gegeven om op professionele wijze het hoofd te kunnen
bieden aan deze facetten.
Uiteraard worden deze vaardigheden ook ingeoefend.

3. Maatschappelijke tendensen (M. De Bruyn, 8 CU)
•Inhoud
Vier maatschappelijke topics komen aan bod : multiculturaliteit, alcohol- en druggebruik, armoedeproblematiek in onze maatschappij en tenslotte het gezin in onze moderne samenleving.
Het is de bedoeling om naast het geven van theoretische achtergrond omtrent de topics, de studenten actief te betrekken adhv discussies.
Studenten worden aangemoedigd de actualiteit te volgen en vanuit de opgedane kennis van commentaar te voorzien.

B. Sociale wetenschappen
1.jeugdrecht
Inhoud
Begrippen en doelstellingen van het jeugdrecht
Historiek en bevoegdheidsverdeling
De buitengerechtelijke jeugdbescherming
De gerechtelijke jeugdbescherming
Voorzieningen voor plaatsing en rechtspositie van de minderjarige

2. Sociale geschiedenis (4 CU, K. Muysoms)
Om onze huidige sociale verworvenheden duidelijk te kunnen situeren, moeten we het ontstaan en de evolutie ervan kennen. In dit onderdeel bespreken we de geschiedenis van onze sociale zekerheid en aanverwante voorzieningen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Sociale wetenschappen

Handboeken

  • Jeugd- en strafrecht voor het sociaal-pedagogisch werkveld

Evaluatie



Sociale verpleegkunde:
1.Preventie en voorzieningen (40 %)
Schriftelijk examen
2.Basisvaardigheden communicatie (20 %)
Schriftelijk examen (25 %) + opdracht (75 %)
3. Maatschappelijke tendensen (40 %)
Schriftelijk examen

Sociale wetenschappen:
1. Jeugdrecht
schriftelijk examen (70%)

2. Sociale geschiedenis
schriftelijk examen (30%)

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (sociale verpleegkunde - sociale wetenschappen) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Sociale verpleegkunde
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen85%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten15%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen85%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten15%
Sociale wetenschappen
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%