Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Preventie en communicatie
Docenten
- Van Den Eynde Herman
- Hoing Christine
- Vanhelleputte Philine
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van het eerste programmajaar bachelor in de verpleegkunde (o.a. eindcompetenties van de opleidingsonderdelen inleiding in de preventie en communicatie)
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
- Vanuit inzicht in een aantal communicatiewetten is de student zich bewust van het effect van zijn relationeel handelen op het welzijn van zorgvragers
- De student verwerft een basisattitude gebaseerd op de grondhoudingen empathie, onvoorwaardelijke positieve aanvaarding en echtheid
- De student stelt zijn eigen handelen en denken in vraag
2. Een verpleegkundig professionele relatie aangaan met het cliëntsysteem en het interdisciplinair team
- De student onderkent welke vaardigheden nodig zijn in de verschillende soorten hulpverleningsgesprekken en kan zo de inhoud van gesprek richten op het gespreksdoel
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
12. primaire en secundaire preventie toepassen
- De student is in staat gezondheidsrisico’s bij cliënten of cliëntengroepen te identificeren
- De student heeft inzicht in het gebruik van de sociale kaart in functie van de verwijzing van cliënten
- De student kan aangeven waarmee verpleegkundigen rekening dienen te houden bij het motiveren van cliënten tot aanpassing van levensstijl en therapietrouw
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
- De student geeft op een gepaste manier feedback
- Student kan leersituatie kiezen die aansluit bij de competenties en leerstijl van de medestudent en hem laten reflecteren over zijn handelen en attitudes
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20. Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
- De student kan de eigen rol van de verpleegkundige binnen de gezondheids- en patiëntenvoorlichting toelichten
Inhoud
THEORETISCH DEEL (16 CU)
PREVENTIE: Om te werken aan preventie is inzicht nodig in de manier waarop je gezondheid van mensen kunt beïnvloeden. Een handig hulpmiddel daarbij is het zogenaamde 'model van Lalonde'. Dit model onderscheidt vier soorten factoren die van invloed zijn op de gezondheid van mensen. Deze worden aan de hand van concrete thema's verder uitgediept.
VOORLICHTINGSMETHODIEKEN: In een tweede deel wordt een concreet toepassingsdomein voorgesteld: het in - en voorlichten van patiënten, het voorbereiden van patiënten op onderzoeken, het geven van infosessies of het mee opzetten van preventiecampagnes. Gezondheidsvoorlichting is immers ook een specifieke vorm van doelgericht communiceren, waarbij geprobeerd wordt langs verschillende interventies gedragsverandering teweeg te brengen. Binnen de gezondheidszorg krijgt dit de laatste jaren meer en meer een belangrijkere plaats. Zicht krijgen op de verschillende voorlichtingsmethodieken en het gebruik ervan is dan ook essentieel binnen een verpleegkundige opleiding.
PRAKTISCH DEEL (12 CU)
In het deel COMMUNICATIE worden een aantal basisinzichten rond sociale vaardigheden, 'de therapeutische grondhouding', de axenroos en de bejegeningscirkel uitgediept. Tevens worden tijdens intervisiebijeenkomsten individuele casussen vanuit deze theoretische invalshoeken geanalyseerd en besproken.
In het deel VOORLICHTINGSMETHODIEKEN wordt de geziene theorie omgezet in de praktijk: studenten leren werken met de sociale kaart, beoordelen patiënteninformatie op het internet en in folders en werken in groep aan toepassingsopdrachten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Evaluatie theoretisch deel (60%): schriftelijk examen
Evaluatie praktisch deel (40%): tussentijdse evaluatie tijdens de werkcolleges (12 CU).
Bij afwezigheid tijdens deze werkcolleges dient de school verwittigd te worden en is er een document nodig om de afwezigheid te staven (bv doktersbriefje)
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 60% | Theoretisch gedeelte | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Praktisch gedeelte | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 60% | Theoretisch gedeelte | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Tussentijdse evaluatie | 40% | Praktisch gedeelte |