Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Theorie van de verpleegkunde en wetenschappelijk onderzoek


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Hoing Christine
  • Wilbers Els

Onderwijsvorm

  • Werkcollege
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties opleidingsonderdeel 'Inleiding in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek' van het eerste programmajaar van de bacheloropleiding.

Eindcompetentie

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
- De student kan de verschillende visies op verpleegkunde verwoorden en aspecten van deze visies herkennen in concrete situaties.(vpk)
- De student kan de belangrijkheid van verpleegmodellen aantonen en de specifieke kenmerken van de verschillende modellen analyseren, naar waarde schatten en in een casus aangeven welke verpleegmodel in de situatie het meest bruikbaar is(vpk)
- De student kan het nut van de verpleegkundige diagnostiek en de taxonomie voor de verpleegkundige praktijk aangeven (vpk)
- De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieën (vpk)
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
- De student kan op basis van een casus relevante gegevens verzamlen, verpleegproblemen identificeren en een zorgplan opstellen (vpk)
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
- De student kan op basis van een casus relevante gegevens verzamlen, verpleegproblemen identificeren en een zorgplan opstellen (vpk)
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
- De student kan op basis van een casus relevante gegevens verzamlen, verpleegproblemen identificeren en een zorgplan opstellen (vpk)


De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
- De student kan weergeven waarom verpleegkundig onderzoek van belang is voor het verpleegkundig onderzoek (woz).
- De student kan de belangrijkste begrippen zoals deze gebruikt worden in het wetenschappelijk onderzoek uitleggen aan de hand van eigen voorbeelden (woz)
- De student kent de verschillende soorten onderzoeken en kan deze herkennen in een wetenschappelijk artikel (woz).
- De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten(woz)
- De student kan eenvoudige oefeningen omtrent statistiek maken (woz)
- De student analyseert verpleegkundige wetenschappelijke literatuur ifv wetenschappelijke waarde en bruikbaarheid (woz).
- De student omschrijft in eigen woorden het ontstaan en het belang van verpleegkundige theorieën. (vpk)

Inhoud

Deel 1 (C.Hoing: 6u hoorcollege en 4u werkcollege)
De onderwijsactiviteit is een vervolg op ‘Inleiding in de verpleegkunde – deel 1’ van het 1ste jaar. In de cursus wordt dieper ingegaan op de professionalisering van het beroep. Hierbij worden inzichten uit de verplegingswetenschap behandeld.
De studenten leren een aantal verpleegmodellen kennen en toepassen via casuïstiek met de bedoeling hun eigen visie op verpleegkunde verder te ontwikkelen.
Daarnaast komt verpleegkundige diagnostiek aan bod.

Deel 2 (E. Wilbers: 10u hoorcollege en 10u werkcollege)
In het tweede jaar worden de vaardigheden van het eerste jaar uitgebreid en verder uitgediept. Het accent ligt op het ontwikkelen van een efficiënte zoekstrategie en een meer gerichte voorbereiding op het eindwerk (in het derde jaar)
Studenten moeten theoretische inzichten leren toepassen in praktijksituaties. Het is de bedoeling dat studenten wetenschappelijke literatuur leren opzoeken en raadplegen.
Verder wordt een inleiding gegeven in de methodologie van het wetenschappelijk onderzoek.


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Zakboek verpleegkundige diagnosen

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (theorie van de verpleegkunde en wetenschappelijk onderzoek) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%