Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Humane wetenschappen
Docenten
- Heylen Petrus
- De Winter Willem
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie en kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
Vanuit inzichten rond waarneming, geheugen, motivatie en emoties leeft de student zich in in de belevingswereld van zorgvragers en benadert hij kritisch zijn eigen handelen.
De student omschrijft vanuit de verschillende behoeften- en motivatietheorieën de behoeften van patiënten
3. Ethisch verantwoord verpleegkundig handelen
De student leert zijn eigen mens- en wereldbeeld expliciteren, respectvol om te gaan met verschillende opvattingen en hierover te dialogeren
De student maakt een onderscheid tussen existentiële vragen en levensbeschouwelijke vragen
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
De student heeft kennis van de werking van waarneming, geheugen, motivatie, emoties en leerprocessen en observeert en analyseert vanuit deze kennis concrete situaties uit het dagelijkse leven en de verpleegkundige praktijk.
De student ontwikkelt een gevoeligheid voor het belang van psychologische inzichten en de verschillende psychologische stromingen binnen de uitbouw van het integrerend verpleegkundig denken en handelen.
De student verwoordt de specificiteit van de wijsgerige reflectie.
De student doorbreekt vanuit de verwondering de vanzelfsprekendheid om stil te staan bij het leven en zo de eigen spirituele noden en die van de patiënt/cliënt te (h)erkennnen.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
Student verzamelt op een objectieve manier gegevens over patiënten, rekening houdend met inzichten uit de waarnemingspsychologie.
Student observeert en herkent vanuit de geheugen, de behoeften- en de leerpsychologie klinische symptomen en reacties van patiënten.
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
De student benadert vanuit een aantal inzichten uit de algemene psychologie het verpleegkundig handelen en geeft tips voor de verpleegkundige praktijk.
De student leert vragen stellen, (abstracte) begrippen definiëren en gepaste veralgemeningen te maken.
15. Zich professioneel ontwikkelen
De student heeft inzicht in het wetenschappelijk karakter van psychologie
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
De student toont het belang aan van een kritisch, reflexief en vakoverschrijdend denken in een plurale samenleving
Inhoud
Psychologie: 22 CU (P. Heylen)
1. Psychologie: bepaling en wetenschap
In het eerste deel wordt nagegaan wat psychologie onderzoekt en wat het verschil is tussen algemene en wetenschappelijke mensenkennis.
2. Waarneming van andere mensen
In dit deel gaat de aandacht naar de subjectiviteit van onze waarneming. Waarneming is immers een actief proces, waarbij er een voortdurende wisselwerking is tussen fysische prikkels, perceptuele organisatie en persoonlijkheidsfactoren. Aan de hand van cognitieve processen kennen we mensen ook kenmerken toe en proberen we hun gedrag te verklaren.
3. Het geheugen
Vragen die hierbij aan bod komen zijn: hoe is het geheugen gestructureerd? hoe werkt het? en door welke factoren wordt het beïnvloed?
4. Van behoefte tot gedrag
Door welke behoeften wordt ons gedrag bepaald? Hoe werken ze in op ons gedrag? En wat zijn emoties? Aan de hand van o.a de psychodynamische theorie, Maslows behoeftenpyramide, de attributietheorie en de tweefactorentheorie van Schachter zoeken we een antwoord op deze vragen.
5. Leren
Het laatste deel behandelt de leertheorie. Gedrag evolueert voortdurend onder invloed van allerlei leerprocessen, zoals klassieke en operante conditionering of modelling.
Wijsbegeerte:20 CU (W. De Winter)
Historische inleiding tot de wijsbegeerte (12 CU)
Hoorcolleges
- Hoofdstuk 1 Inleiding in de verwondering
- Hoofdstuk 2 Mythologie als bakermat van de wijsbegeerte
Werkcolleges filosoferen (8 CU)
- zinvol-zinledig
- weg-wijs
- voor-uit-gang
- ge-love-n
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Psychologie
Cursussen
Handboeken
- Gedrag als menselijke ervaring. Inleiding tot de psychologie
Wijsbegeerte
Cursussen
Evaluatie
Eindbeoordeling is gebaseerd op twee evaluaties.
- Wijsbegeerte: mondeling examen en opdracht(logboek)(dit laatste enkel bij 1e examenkans)
- Psychologie: mondeling
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10 op 20 te behalen op het totaal. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen (psychologie en wijsbegeerte) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Psychologie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Wijsbegeerte |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 60% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 40% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |