Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Microbiologie en hygiëne
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
Context
Medische microbiologie in een opleiding verpleegkunde is een steunvak. De kennis moet helpen op een wetenschappelijk onderbouwde manier verpleeginterventies uit te voeren met als doel de zorgvrager en de zorgverlener te beschermen tegen overdraagbare ziekten en infecties. De cursus vormt een tweeluik met het onderdeel hygiëne ( hier ziekenhuis- en beroepshygiëne) die de cliënt moet beschermen tegen eventueel bijkomende schade tijdens het verblijf in een instelling ( ziekenhuis, rustoord, psychiatrische instelling)
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1.Verantwoordelijkheidszin, kritische ingesteldheid aanwenden in de verpleegkundige context
- De student toont zich verantwoordelijk voor zijn leerproces. Hij/zij noteert zelfstandig en nauwkeurig tijdens de hoorcolleges.
- De student reflecteert over de opgelegde regels, afspraken en procedures inzake hygiëne.
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
- De student verantwoordt verpleeginterventies en hygiënische maatregelen in het ziekenhuis/zorginstelling vanuit wetenschappelijke inzichten.
- De student verklaart hoe hospitalisatie bijkomende schade kan berokkenen aan de cliënt en dit op somatisch en niet-somatisch vlak.
- De student kan de natuurlijke afweer en verdediging van het menselijk lichaam verklaren.
- Verklaart de theoretische begrippen inzake de verschillende studiegebieden van de microbiologie.
- Past de besmettingscyclus toe op de verschillende thema's in de ziekenhuishygiëne.
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
- De student kan relevante informatie geven over de manier waarop overdraagbare ziekten ( gemeenschap / ziekenhuismilieu) kunnen voorkomen worden.
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
- De student omschrijft de verschillende verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het verpleegkundig team en andere disciplines binnen het kader van infectiepreventie.
- De student verantwoordt de preventiemaatregelen met het oog op een kwaliteitsvolle en veilige verpleging.
Inhoud
Deel Microbiologie
Deel 1: Afweer en verdediging van de mens
Vanaf de geboorte wordt de mens voortdurend bedreigd door allerlei
organismen die onze gezondheid kunnen schaden. In dit deel
bestuderen we het afweersysteem van de mens.
Deel 2: Bacteriologie, virologie, myco-, parasito-, entomologie
Na de studie van de basisbegrippen bespreken we enkele micro-
organismen die ziektetoestanden bij de mens kunnen veroorzaken.
Deel Hygiëne
Ziekenhuishygiëne: hoe kunnen we voorkomen dat de zorgvrager bijkomende schade ( valaccidenten, psychische belasting, kruisinfecties …) oploopt tijdens zijn verblijf in een gezondheidsinstelling of een zorginstelling.
In het tweede deel bespreken we enkele beroepsrisico's ( prikaccidenten , latexallergie e.a.) en de preventieve maatregelen die verpleegkundigen dienen te nemen tijdens de uitvoering van verpleeginterventies.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op één van de afzonderlijke delen (microbiologie/hygiëne) minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Een niet verplichte proeftoets over de leerinhouden wordt voorzien.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | (50% microbiologie - 50% hygiëne) | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | 50% microbiologie - 50% hygiëne |