Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Inleiding in de preventie
Docenten
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
4. Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen
- De student toont de motivatie om zijn leefstijl aan te passen zodat zijn eigen gezondheid bevorderd wordt
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
- De student toont inzicht in de wijze waarop ziekte en sterftepatronen verdeeld zijn over de bevolking en hoe ze evolueren.
- De student toont inzicht in de begrippen "gezondheid", "gezondheidsproblemen" en "gezondheidsbalans"
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resulaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
- De student verantwoordt verpleegkundige activiteiten in eenvoudige zorgsituaties op basis van kennis van het functioneren van de gezonde mens
- De student kan de behoeften van de cliënt omschrijven vanuit somatisch, psychosociaal en existentieel perspectief
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
- De student toont inzicht in preventie en voorlichting en de taak van de verpleegkundige daarbij.
- De student toont inzicht in de verschillende factoren die de gezondheid beïnvloeden; interne, externe, maatschappelijke en leefstijlfactoren.
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
19. Open staan voor diversiteit in de samenleving
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
-De student toont inzicht in de ontwikkelingsprocessen van de mens van voor de geboorte tot aan de levenseinde, op lichamelijk, psychisch, sociaal en existentieel vlak.
Inhoud
Deel 1: Gezondheidsvoorlichting en preventie - B. Sassen (boek)
Dit deel van de cursus wil de student laten kennis maken met inleidende begrippen om fenomenen binnen de huidige gezondheidszorg te kunnen interpreteren.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- gezondheid, gezondheidsindicatoren en volksgezondheid
- gezondheidsbeleid
- model om volksgezondheid te analyseren
- preventie: vormen, niveaus en doelgroepen
Deel 2: Levensfasen en preventie (cursus)
Dit deel van de cursus wil dieper ingaan op preventieve maatregelen die tijdens de verschillende levensfasen van de mens kunnen genomen worden om de kwaliteit van leven te verbeteren. De levensfasen worden besproken (ontwikkeling op lichamelijk, psychisch en sociaal gebied) en er worden telkens voorbeelden gegeven van enkele fenomenen binnen de actuele gezondheidszorg die invloed hebben op preventie.
Er wordt van de student verwacht dat hij/zij actief meewerkt: naast hoorcolleges zijn er werkcolleges voorzien waarin de student in groepsverband aan oefeningen en opdrachten kan werken.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Gezondheidsvoorlichting en preventie. Leidraad voor verpleegkundigen.
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 70% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |