Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde

Anatomie, fysiologie en pathologie 1


Studiepunten4Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar1Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van Nieuwenhuysen Lieve

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties middelbaar onderwijs

Eindcompetentie

De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat

-De student kan de functies van cellulaire en anatomische structuren duiden en hun normale werking uitleggen.
-De student kan anatomische structuren schematisch tekenen in hun correcte onderlinge samenhang en kan deze correct lokaliseren op het lichaam. De student kan orgaanstelsel in het lichaam weergeven met de correcte wetenschappelijke anatomische termen en de bijhorende fysiologische processen. De student kan op een heldere wijze correcte medische informatie geven (over ziektebeelden/pathologie) uitgaande van de kennis van anatomie en fysiologie.
-De student kan een volledig beeld geven van de ernstige en frequent voorkomende aandoeningen volgens volgend stramien:
1. bepaling: definieer wat er fout loopt
2. etiologie: welke oorzaken zijn gekend?
3. symptomen: welke klachten vertoont de patiënt en waarom?
4. diagnose: welke pathologie heeft deze patiënt en waarom?
5. behandeling: schets in grote lijnen de therapie
De student kan de overige aandoeningen summier schetsen en situeren binnen het geheel van de pathologie

12. Primaire en secundaire preventie toepassen
Primair: verleent voorlichting en advies.
De student kan relevante en correcte informatie verschaffen over gezondheid, ziekteprocessen, behandeling en complicaties
Secundair: observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties
-De student kent de risicofactoren op ziekte bij zorgvragers en de complicaties van de aandoeningen (nauwkeurig identificeren bv aan de hand van een casus)
Tertiair: adviseert de zorgvrager en verwijst door naar andere hulpverlenende instanties.
-De student geeft aan in welke omstandigheden moet doorverwezen worden naar andere disciplines voor de verdere opvolging en zorg van de zorgvrager.

De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg

14 Handelen in functie van kwaliteitszorg
De student toont interesse voor nieuwe inzichten en vernieuwingen en is bereid het eigen handelen bij te sturen.
De student hanteert en begrijpt de wetenschappelijke en Nederlandse medische terminologie. De student kan redeneren met betrekking tot fysiologische en pathologische processen.

15 Zich professioneel ontwikkelen.
De student neemt de verantwoordelijkheid op om zich levenslang bij te scholen want de medische wetenschap evolueert voortdurend.

Inhoud

1. Locomotorisch stelsel (17 CU)

2. Gastro-intestinaal stelsel (15 CU)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Anatomie en fysiologie van de mens 5 HBO

Evaluatie

Studiematerialen:
Er wordt een cursus, opgesteld door de docent, ter beschikking gesteld.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100% Met schriftelijke voorbereiding
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100% Met schriftelijke voorbereiding