Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Verpleegkundige vaardigheden
Docenten
- Wilbers Els
- Stokbroekx Inge
- Proost Lien
- De Buysscher Ellen
- Snoeckx Dominique
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie , verantwoordelijkheidszin ,kritische ingesteldheid , aanpassingsvermogen
en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5 . Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
9 . Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De verpleegkundige als ORGANISATOR en COORDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14 . Handelen in functie van kwaliteitszorg
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16 . Medestudenten begeleiden
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel is volledig praktijk en technisch georiënteerd en is grotendeels complementair aan het opleidingsonderdeel Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1.
In de inleiding wordt de verpleegkundige creativiteit en het aanpassingsvermogen aan de specifieke situatie van een patiënt aangemoedigd, mits men rekening houdt met de 8 basisprincipes nl hygiëne en steriliteit, veiligheid, beleving, zelfzorg en inspraak, confort, ergonomie en ecologie en in volgorde van belangrijkheid vanuit het standpunt van de zorgvrager bekeken.
Ook wordt het belang van en de voorwaarden voor een goede observatie benadrukt.
Vervolgens wordt uitgediept aan welke vereisten een goede mondelinge en schriftelijke rapportering moet voldoen.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
1. Vaardigheidstraining (VAT): 32 CU (L. Proost, NN)
- Patroon van gezondheidsbeleving en -instandhouding: individuele hygiëne, handhygiëne
- Voedings- en stofwisselingspatroon: voedsel- en vochtinname, lichaamstemperatuur en -regulatie
- Uitscheidingspatroon: zorgen aan de uitscheidingsstelsels.
- Activiteitenpatroon waar o.a. de zorgen aan lichaam en uiterlijk, het belang van een goede houding en beweging, de zorgen aan het ademhalingsstelsel en de zorgen t.h.v. de bloedcirculatie (bvb bloeddrukmeting) worden besproken en gedemonstreerd.
- Medicatietoediening:er wordt een theoretische inleiding geboden bij de toediening van allerhande soorten medicatie, gevolgd door de toepassingen van "rekenen voor verpleegkundigen". Praktisch wordt de techniek van inspuitingen aangeleerd en ingeoefend.
2. Rughygiëne: 12 CU (NN)
In 4 uur theorie krijgt de student de basisprincipes aangereikt voor een goede rughygiëne gevolgd door 10 uur inoefening van de praktijktoepassingen.
3. Eerste hulp bij ongevallen: 6 CU (I. Stokbroekx)
In de inleiding wordt aangegeven hoe men een noodsituatie het best benadert. Extra aandacht wordt besteed aan het controleren en het interpreteren van de vitale functies, met C.P.R. als mogelijke reddingsinterventie.
Vervolgens worden de voornaamste noodsituaties zoals breuken, bloedingen, vergiftigingen en brandwonden besproken en interventies hierbij gedemonstreerd.
4. Oefensessie in het skillslab: 20 CU
De gedemonstreerde verpleegtechnische vaardigheden worden geoefend onder toezicht en aan de hand van de zelfevaluatielijsten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Help Eerste Hulp Voor Iedereen + gratis dvd
- Hygiëne in het ziekenhuis, handboek infectiepreventie voor verpleegkundigen.
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.
Om te kunnen slagen dien je minimum 10/20 te behalen op de vaardigheidstoets en minimum 7/20 voor het theoretische gedeelte. De vaardigheidstoets zal bestaan uit enkele technieken en een rekeningoefening.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | VAToets | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | VAToets |