Hoofdpagina | Bachelor in de verpleegkunde
Inleiding in de verpleegkunde en het wetenschappelijk onderzoek
Docenten
- Hoing Christine
- Van Den Eynde Herman
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van het secundair onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
3 Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen
- De student stelt zijn eigen verpleegkundig handelen in vraag en legt daarbij het verband tussen het eigen handelen en het aangereikt theoretisch kader (vpk)
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5. Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief.
6. Relevante gegevens verzamelen over het cliëntsysteem in de verpleegkunde
7. Verpleegproblemen en behoeften identificeren en onderscheiden
8. Doelstellingen bepalen en een verpleegkundig zorgplan opmaken, afgestemd op het cliëntsysteem en op het zorgsysteem
9. Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
10. De resultaten van de zorgverlening evalueren en bijsturen
11. Relevant en efficiënt schriftelijk en mondeling rapporteren
-De student kan het belang van een duidelijke mensvisie binnen de verpleegkunde aangeven en kent de relatie tussen een reductionistische en een holistische mensvisie(vpk)
-De student kan de behoeften van de cliënt benoemen vanuit verschillende perspectieven (somatisch, psychosociaal, existentieel) en deze gegevens analyseren en herleiden naar hanteerbare verpleegproblemen (vpk)
-De student stelt haalbare doelstellingen en een gericht zorgplan op en kan de kwaliteit van de verleende zorg evalueren op basis van de doelstellingen en de 8 basisprincipes(vpk)
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
15. Zich professioneel ontwikkelen
-De student kent verschillende zoekstrategieën en kan doelgericht betekenisvolle verpleegkundige en medische informatie opzoeken (woz)
-De student kan op een correcte manier verwijzen naar de gebruikte bronnen en dit nauwkeurig en volgens de aangeleerde methode (woz)
-De student maakt een bibliografie op volgens de opgelegde regels (woz)
-De student kan eenvoudige verpleegkundige wetenschappelijke literatuur lezen en de essentie eruit halen. Dit zowel voor Nederlandstalige als anderstalige teksten(woz)
-De student kan een synthese maken van verschillende bronnen (woz)
-De student kan verwerkte informatie bondig toelichten voor een beperkte groep (woz)
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
17. Intraprofessionele relaties opbouwen en samenwerken binnen het verpleegkundig team
18. Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen
-De student beschrijft hoe de gegevensstroom verloopt binnen het verpleegteam en binnen het multidisciplinair team (vpk)
De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn
20 Positief bijdragen tot de profilering van het beroep
-De student kan verpleegkunde definiëren vanuit de wet op verpleegkunde en situeert zijn eigen handelen binnen dit wettelijk kader en het competentieprofiel van de associatie KULeuven (vpk)
-De student kan uitleggen wat het aandeel is van de vpk theorievorming in het professionaliseringsproces van verpleegkunde (vpk)
21. Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg
-De student kan de maatschappelijke evoluties en de medische ontwikkelingen aangeven die van invloed zijn op de gezondheidszorg en hierbij de gevolgen voor de verpleegkunde aangeven (vpk)
Inhoud
Deel 1: Inleiding in de verpleegkunde (C. Hoing, 9u HC - 4u WC))
1. Wat is verpleegkunde?
2. Oriëntatie op de gezondheidszorg
3. Visie op mens, omgeving, ziekte en gezondheid en verpleegkunde.
4. Het verpleegproces: systematisch verpleegkundig handelen.
Deel 2: Inleiding in het wetenschappelijk onderzoek (H. Van den Eynde, 10u WC)
Dit opleidingsonderdeel biedt inzicht in de werking van de mediatheek en geeft aan hoe men gericht en efficiënt de nodige informatie kan opzoeken - ook via internet - om verpleegkundige problemen te analyseren en te begrijpen, welke zoekstrategie men hierbij kan gebruiken en hoe men een zinvolle selectie kan maken uit de verzamelde gegevens.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Lezen en beoordelen van onderzoekspublicaties - een handleiding voor studenten hbo en wo-gezondheidszorg, geneeskunde en gezondheidswetenschappen
- Verpleegkundig woordenboek Engels-Nederlands Nederlands-Engels
- Verpleegkundige concepten en methoden
- Zakboek verpleegkundige diagnosen
Toledo (Digitale leeromgeving)
Evaluatie
Om te slagen voor het opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen. Indien je op 1 van de afzonderlijke delen minder dan 7/20 behaalt ben je niet geslaagd voor het geheel van het opleidingsonderdeel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | Deel verpleegkunde | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | Deel wetenschappelijk onderzoek | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | Deel verpleegkunde | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | Deel wetenschappelijk onderzoek |