Hoofdpagina | Avondopleiding - Bachelor in de Verpleegkunde
Verpleegkundige vaardigheden
Docenten
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Oefensessie
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes
1. Empathie, verantwoordelijkheidszin , kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid aanwenden in de verpleegkundige context
De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat
5 . Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief
9 . Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren
12. Primaire en secundaire preventie toepassen
De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorg
13. De zorg organiseren en coördineren
De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg
14. Handelen in functie van kwaliteitszorg
De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra-en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren
16. Medestudenten begeleiden
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel is volledig praktisch en technisch georiënteerd en is grotendeels complementair aan het opleidingsonderdeel Verpleegkundige diagnostiek en interventies 1.
In de inleiding wordt de verpleegkundige creativiteit en het aanpassingsvermogen aan de specifieke situatie van een patiënt aangemoedigd, mits men maar rekening houdt met de 8 basisprincipes nl hygiëne en steriliteit, veiligheid, beleving, zelfzorg en inspraak, comfort, ergonomie, economie en ecologie en in volgorde van belangrijkheid vanuit het standpunt van de zorgvrager bekeken.
Ook het belang van een goede observatie wordt benadrukt.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
Vaardigheidstraining
- algmene inzichten in verpleegkundige diagnostiek en interventies
- bedopmaak
- hygiënische zorgen (o.a. handhygiëne, verzorging lichaam en uiterlijk, ...)
- zorgen aan het urinestelsel (o.a. incontinentie, bedpan-gebruik,...)
- parametercontrole
- zorgen aan het ademahlingsstelsel (o.a. aërosol, zuurstof,...)
- staalafname
- inspuitingen
- zorgen aan het darmstelsel (o.a. lavement,...)
Rughygiëne:
In theorie krijgt de student de basisprincipes aangereikt voor een goede rughygiëne gevolgd door inoefening van de praktijktoepassingen
Eerste hulp bij ongevallen
In de inleiding wordt aangegeven hoe men een noodsituatie het best benadert. Extra aandacht wordt besteed aan het controleren en het interpreteren van de vitale functies, met C.P.R. als mogelijke reddingsinterventie.
Vervolgens worden de voornaamste noodsituaties zoals breuken, bloedingen, vergiftigingen, brandwonden,... besproken en interventies hierbij gedemonstreerd. Verschillende interventies worden ingeoefend tijdens de lessen.
Oefensessie in het skillslab
De gedemonstreerde verpleegtechnische vaardigheden worden geoefend onder toezicht en aan de hand van de zelfevaluatielijsten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Help Eerste Hulp Voor Iedereen + gratis dvd
- Hygiëne in het ziekenhuis, handboek infectiepreventie voor verpleegkundigen.
Evaluatie
Om te slagen voor dit opleidingsonderdeel dien je 10/20 op het totaal te behalen.
Om te kunnen slagen dien je minimum 10/20 te behalen op de vaardigheidstoets en minimum 7/20 voor het theoretische gedeelte.
De vaardigheidstoets zal bestaan uit enkele technieken en een rekenoefening.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | VAToets | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | VAToets |