Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Engels en Frans - uitbreiding 2
Docenten
- Krekels Katrijn
- Ledegen Ingeborg
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Zelfstudie
Begincompetentie
Voor Frans: eindcompetenties Vijfde taal: Frans uitdiepend 1 - Europees taalniveau B1.
Voor Engels: eindcompetenties Vijfde taal: Engels uitdiepend 1 - Europees taalniveau B1.
Eindcompetentie
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_02.1b | Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken. | Elementair niveau |
TRM_AC_02.1d | Omschrijft de kern van het vraagstuk/case. | Elementair niveau |
TRM_AC_02.2e | Beargumenteert een standpunt/oplossing op basis van relevante criteria. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_02.3f | Neemt ten aanzien van het vraagstuk/case een standpunt in. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1 | TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1.2b | Neemt (bij werkoverleg/vergaderingen) actief deel aan eenvoudige gesprekken over hem vertrouwde onderwerpen. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05.1.3c | Drukt zich helder en vlot uit. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.2 | TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05.2.2b | Vindt de belangrijskte punten uit langere teksten over maatschappelijke en zakelijke onderwerpen wanneer deze geschreven zijn in een courante, gestructureerde taal. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
TRM_AC_06.1c | Houdt rekening met de mening van anderen. | Elementair niveau |
TRM_AC_06.1e | Neemt voorbereid deel aan werkoverleg/vergadering. | Elementair niveau |
Inhoud
Het opleidingsonderdeel bestaat inhoudelijk uit twee verdiepende modules van telkens 1,5 studiepunt:
-Voor de module Frans kiest de klasgroep uit een aantal algemene, actuele thema's (werken tot je 70ste, invloed van reclame, oorzaken van geweld, trouw en trouwen, reality-tv...). De lessen zijn opgebouwd rond groepsgesprekken die telkens door de student thuis voorbereid moeten worden a.h.v. gedidactiseerde opdrachten bij gevarieerd materiaal uit de ruime Franstalige pers en media.
-De module Engels is opgebouwd rond communicatieoefeningen over brede en uiteenlopende thema's, die zowel door de studenten als door de docent aangebracht kunnen worden. Ter ondersteuning worden deze communicatieoefeningen afgewisseld met zeer specifieke woordenschatoefeningen, gericht op het uitbreiden en verrijken van het taalgebruik, het gebruik van uitdrukkingen en het correct kunnen formuleren van een eigen mening.
Bij beide modules ligt de klemtoon op het uitbreiden van de woordenschat en het versterken van de mondelinge taalvaardigheid, meer bepaald op het kunnen formuleren van persoonlijke ideeën. Inhoudelijk is het de bedoeling dat de student meer voeling krijgt met de eigenheid van de resp. taalgebieden. Voor beide modules werkt de student ook één van de besproken thema's verder uit in een individuele schrijfopdracht.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen gemiddelde van beide onderdelen; elk onderdeel heeft hierbij een gewicht van 1.5 studiepunt.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel onder examencontract opnemen, geldt volgende evaluatiemethode:
mondeling examen: 75%
opdracht: 25%
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 75% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 25% | |