Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Recreatieleer


Studiepunten3Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar2Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van de Poel Curt
  • Lorent Peter

Onderwijsvorm

  • Groepswerk

Begincompetentie

Eindtermen Recreatie & Vrije Tijd
Toeristische geografie 1
Kunst- en cultuurgeschiedenis 1

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_01.1aWerkt volgens geldende principes.Elementair niveau
TRM_AC_01.1bLevert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af, zodat nazicht mogelijk is.Elementair niveau
TRM_AC_01.2aZoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
TRM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.1aHerkent het type vraagstuk/case.Elementair niveau
TRM_AC_02.1bVerzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.Elementair niveau
TRM_AC_02.1cMaakt dudielijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.Elementair niveau
TRM_AC_02.2aAnalyseert het vraagstuk/case vanuit diverse gezichtspunten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2bGaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.2cStelt relevante vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.1aAanvaardt feedback over eigen functioneren.Elementair niveau
TRM_AC_04.2aHerkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.Doorgroeiniveau
TRM_AC_04.2bLuistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.1bAanvaardt groepsbeslissingen.Elementair niveau
TRM_AC_06.1cHoudt rekening met de mening van anderen.Elementair niveau
TRM_AC_06.1dVoert toegewezen opdrachten uit.Elementair niveau
TRM_AC_06.1eNeemt voorbereid deel aan werkoverleg/vergadering.Elementair niveau
TRM_AC_06.2aPleegt overleg.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.2bSteunt de voorstellen van anderen en bouwt voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Doorgroeiniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementElementair niveau
TRM_AC_07.1bVolgt werkzaamheden op.Elementair niveau
TRM_AC_07.1cDelegeert en geeft duidelijke instructies.Elementair niveau
TRM_AC_07.1dIs een stuwende kracht in het team.Elementair niveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
TRM_AC_09.1aZiet werk liggen en gaat over tot actie.Elementair niveau
TRM_AC_09.1bZoekt uit zichzelf naar informatie.Elementair niveau
TRM_AC_09.2aKan problemen die zich voor doen zelf afwerken.Doorgroeiniveau
TRM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
TRM_AC_10.1bHandelt respectvol.Elementair niveau
TRM_AC_10.1cRespecteert gemaakte afspraken.Elementair niveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau

Inhoud

Algemene inleiding over begrippen, definities en maatschappelijke tendensen voor en in de wereld van het recreatieve handelen. Strategische planning en regionale samenwerking in toerisme en recreatie. Recreatief medegebruik als oplossing voor een essentiële behoefte in een schaarse ruimte. Toeristen en recreanten kunnen worden uitnodigd (visitormanagement). Cultuur als toeristisch-recreatief product. Opzetten en managen van een evenement.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Evaluatie

De studenten maken in groepen van +/- 4 een onbestaand toeristisch-recreatief arrangement. Hierin moet duidelijk de creativiteit, de technische haalbaarheid en het inzicht in de markt (PMC)tot uiting komen. Er zijn terugkom- of feedbackmomenten voorzien waarbij het voorlopige ontwerp - in samenspraak met de lector - kan worden bijgestuurd. Op het einde van het semester wordt het arrangement gepresenteerd en krijgt de lector de gelegenheid kritische vragen te stellen. Aanwezigheid, samenwerking, inzet, kwaliteit van het product, de presentatie ervan en een gezonde kritische houding worden verrekend in het eindresultaat van het mondelinge examen.
De studenten krijgen een 40-tal vragen, over het geheel van de cursus ter beschikking, ter voorbereiding van het mondelinge examen. Via vnl. zelfstudie bereiden ze zich hierop voor. De voorbereidende vragen zijn richtinggevend. ze worden anders geformuleerd - voorgelegd bij de schriftelijke proef. Er worden momenten (eventueel zelfs een extra hoorcollege) voorzien zodat studenten met vragen over het cursusgedeelte in zelfstudie meer uitleg kunnen verkrijgen.
De tweede examenkans bestaat er in dat er eventuele tekortkomingen in het arrangement kunnen worden bijgestuurd, aangevuld met een nieuw theoretisch examen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30%