Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Afstudeerproject


Studiepunten7Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Siebens Ivo

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De trajectschijven 1 en 2 moeten gevolgd zijn.

    Eindcompetentie

    TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    TRM_AC_01.3bBedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.Integratieniveau
    TRM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Integratieniveau
    TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
    TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
    TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
    TRM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
    TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
    TRM_AC_05.1.3gNuanceert zijn mening in verschillende gesprekssituaties.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2.3aBegrijpt de meeste correspondentie, verslagen en vakliteratuur.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2.3bVindt snel relevante informatie in formulieren en teksten over een breed scala aan onderwerpen in de eigen werksfeer.Integratieniveau
    TRM_AC_05.2.3cVergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.Integratieniveau
    TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    TRM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
    TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau

    Inhoud

    Het afstudeerproject is een afzonderlijke proef die vereist is om het diploma van bachelor in 'Toerisme- en recreatiemanagement' te behalen. Door het schrijven en verdedigen van een afstudeerproject dient de student te bewijzen dat hij in staat is om zelfstandig en op een wetenschappelijk verantwoorde wijze een bepaald onderwerp, stelling of probleem te onderzoeken en te beheersen (dit is kennen, begrijpen en interpreteren). Zo toont hij ook aan dat hij hierover op gepaste wijze schriftelijk en mondeling kan berichten.

    De student dient zelf een onderwerp aan te brengen, dat na goedkeuring door de opleidingsraad inzake degelijkheid en haalbaarheid, door de student zelf tijdens de 3de trajectschijf uitgewerkt moet worden.

    Elke student krijgt een interne promotor van de opleiding toegekend zodat bij de realisatie van het eindwerk voldoende begeleiding gegeven kan worden. Het is wel op initiatief van de student dat deze interne promotor al dan niet geconsulteerd wordt. Na het realiseren van het schriftelijke werk zal de student hierover ook nog mondeling voor een jury een verdediging moeten afleggen. Het geheel van de punten is een sommatie van de schriftelijke weerslag en de mondelinge verdediging.

    De student krijgt een volledige handleiding over het maken van een afstudeerproject mee (op het leerplatform Toledo) en deze wordt bij de aanvang van het werk toegelicht.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten70% = schriftelijke neerslag
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen30% = mondelinge verdediging
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen70% = schriftelijke neerslag
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen30% = mondelinge verdediging