Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement
Practicum 2: Touroperating
Docenten
- Van de Poel Curt
- Bernaerts Karin
- Van Den Bosch Koen
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties 2e programmajaar TRM, keuzetraject uitgaand toerisme.
Eindcompetentie
TRM_AC_01 | TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
TRM_AC_01.3b | Bedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit. | Integratieniveau |
TRM_AC_01.3d | Neemt beslissingen op basis van beperkte informatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_02 | TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
TRM_AC_02.3a | Verzamelt relevante informatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_05 | TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.1.2d | Geeft aan de hand van slides een korte presentatie. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_05.1.3b | Gebruikt beroepsspecifieke woordenschat. | Integratieniveau |
TRM_AC_05.2.3c | Vergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert. | Integratieniveau |
TRM_AC_06 | TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
TRM_AC_06.2a | Pleegt overleg. | Doorgroeiniveau |
TRM_AC_06.3a | Draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat. | Integratieniveau |
TRM_AC_06.3b | Neemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk. | Integratieniveau |
TRM_AC_06.3c | Houdt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening. | Integratieniveau |
TRM_AC_07 | TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
TRM_AC_07.3a | Geeft richtlijnen, aanwijzingen, suggesties, instructies aangaande uit te voeren taken. | Integratieniveau |
TRM_AC_11 | TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
TRM_AC_11.3b | Houdt rekening met belangen en gevoeligheden van andere culturen. | Integratieniveau |
TRM_BS_01 | TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen. | Integratieniveau |
TRM_BS_01.3a | Stelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor. | Integratieniveau |
TRM_BS_02 | TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen. | Integratieniveau |
TRM_BS_02.2c | Combineert de verschillende toeristische elementen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_02.3a | Realiseert een creatief nieuw aanbod in functie van de vraag en de behoefte in verschillende prijscategorieën. | Integratieniveau |
TRM_BS_02.3b | Onderhandelt en sluit een contract voor een toeristische product af. | Integratieniveau |
TRM_BS_03 | TRM_BS_03 - Toeristische processen managen. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_03.2a | Herkent en situeert toeristische trends. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_03.2e | Beoordeelt de positie van de eigen organisatie op de commerciële en publieke markt van het toerisme. | Doorgroeiniveau |
TRM_BS_04 | TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen. | Integratieniveau |
TRM_BS_04.3c | Implementeert duurzame programma's in de toeristische wereld. | Integratieniveau |
Inhoud
De studenten zullen in de loop van dit traject een productplan voor een touroperator opstellen en uitwerken.
De studenten werken in team en beschikken over de gegevens van de fictieve touroperator Kabe&Ko (specialist op 2 bestemmingen).
Deze gegevens zijn:
- website met uitgewerkte programma's, vertrekdata en verkoopprijzen
- aankoopprijzen van de incoming agent
- verkoopcijfers.
Aan de hand van deze gegevens maken ze een analyse en een productplan voor het komende seizoen (financiële analyse, bestemmingsanalyse en voorstel voor nieuwe producten).
Bij dit alles wordt rekening gehouden met aspecten van duurzaamheid.
Vervolgens worden deze voorstellen concreet uitgewerkt. Dit omvat contracting, volledig uitwerken van de programma's en aanpassing van het verkoopinstrument(de website) in samenwerking met studenten die kennis bezitten over webdesign.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Gedurende het gehele practicum zullen allerlei evalutatiemethodes gehanteerd worden. Er zijn schriftelijke evaluaties over een theoretisch zelf te verwerken cursusdeel en mondelinge en schriftelijke evaluaties in groep. De groepssamenwerking wordt opgevolgd met behulp van logboeken.
1. Persoonlijke evaluaties
De student die hieraan niet deelneemt zonder wettige afwezigheid krijgt hierop 0 punten. Indien hij gewettigd afwezig is, krijgt hij een inhaaltest.
2. Groepsevaluaties
Elke student is volledig verantwoordelijk voor het inhoudelijke van de presentatie en de af te geven ondersteunende paper.
Indien een groepslid ongewettigd afwezig is op de presentatie, nemen de andere groepsleden zijn/haar taak over. Op een latere datum zal hij/zij een onderdeel presenteren, in afspraak met de begeleidende lectoren.
3.Logboeken
Deze dienen tijdig ingeleverd te worden. Indien de deadline verstreken is, kunnen geen punten meer behaald worden.
De gedetailleerde puntenverdeling staat vooraan in de bundel.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 100% | |