Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Productontwikkeling in toerisme en recreatie


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Schepers Edmond
  • Hoegaerts Maria
  • Van de Poel Curt
  • Ooms Karel
  • Dupont Alexander

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM
Eindcompetenties van "Recreatieleer" van 2TRM
Eindcompetenties van "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM

Eindcompetentie

TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
TRM_AC_02.3eBetreft mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_10.3cHandelt integer.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_AC_12.3aIntegreert alle nodige software om de informatie zowel mondeling als schriftelijk te laten doorstromen naar alle stakeholders.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_01.3aStelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_02.2cCombineert de verschillende toeristische elementen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.2dVerbindt de verschillende actoren met elkaar in een netwerk.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.3aRealiseert een creatief nieuw aanbod in functie van de vraag en de behoefte in verschillende prijscategorieën.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau
TRM_BS_04.3cImplementeert duurzame programma's in de toeristische wereld.Integratieniveau
TRM_BS_04.3eLuistert actief en onderneemt acties om de dienstverlening aan klanten te optimaliseren.Integratieniveau

Inhoud

Productontwikkeling – en meer nog : productinnovatie – is een essentieel onderdeel van het receptief of inkomend toerisme.
Door de toegenomen concurrentie van bestemmingen en belevingen ( de experience economie en het belevingstoerisme ) is het noodzakelijk dat de studenten enerzijds de basis meekrijgen van product-ontwikkeling en – innovatie en anderzijds dat zij kennismaken met een paar goede voorbeelden uit de praktijk.

Daarom wordt deze module als volgt gestructureerd :
- een theoretische achtergrond van productinnovatie bij aanvang zowel in het algemeen
(de basisprincipes en toepassingen uit andere domeinen) als toegespitst op toerisme
(het reëel/concreet maken van de theorie binnen toerisme)
- een case die de studenten in kleine groepjes dienen uit te werken (Vlaamse regio’s)
in een periode van een tiental weken (waarbij ze beroep kunnen doen op de docent die de case opstelde)
- en een presentatie die ze voor een jury van docenten en medestudenten moeten presenteren aan de hand van een PPT en een printversie (die uitgebreider mag zijn)

- twee gastcolleges van mensen uit de toerisme-praktijk die dagelijks bezig zijn met productontwikkeling/ productinnovatie en die “hun verhaal’ komen doen en voor de studenten illustreren.

- twee praktijkexcursies naar excellente en duidelijke voorbeelden van permanent vernieuwen bij bestaande toeristische producten / bestemmingen.

Met een dergelijke brede kennismaking met het onderwerp en met hun eigen case-ervaring
moet het voor de studenten mogelijk zijn om een basiskennis op te doen van innovatie in
toeristische productontwikkeling.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

De evaluatie van het practicum gebeurt op basis van het
- projectportfolio (zie criteria projectportfolio Practicum 1) voor 30%
- presentatie opdracht (powerpoint, innovatief gehalte en presentatie) voor 70%

Voor Practicum 2 is een tweede examenkans uitgesloten, gezien de wijze van werken, de opportuniteiten onderweg, de gastcolleges en de bedrijfsbezoeken. Door de aard van het opleidingsonderdeel is bijgevolg de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio30%