Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Onthaal-, mice- en logiessector


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van de Poel Curt
  • Hoegaerts Maria
  • Schepers Edmond
  • Ooms Karel
  • Dupont Alexander

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties van. "Recreatie en Vrije tijd" van 1TRM
Eindcompetenties van. "Recreatieleer" van 2TRM
Eindcompetenties van. "Practicum Receptief Toerisme en recreatie" van 2TRM

Eindcompetentie

TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3bLegt verbanden tussen verschillende soorten informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3cIntegreert nieuwe informatie met bestaande informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
TRM_AC_02.3eBetreft mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3aPast de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3bGebruikt beroepsspecifieke woordenschat.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3cDrukt zich helder en vlot uit.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.3aDraagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_06.3dHeeft een open houding.Integratieniveau
TRM_AC_06.3eBevordert de teamgeest.Integratieniveau
TRM_AC_09TRM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
TRM_AC_09.3aZiet werk, problemen, kansen, oplossingen, alternatieven en onderneemt gepaste actie.Integratieniveau
TRM_AC_09.3bNeemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.Integratieniveau
TRM_AC_10TRM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
TRM_AC_10.3cHandelt integer.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_11.3cGaat zorgzaam om met mensen, middelen en omgeving.Integratieniveau
TRM_AC_12TRM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
TRM_AC_12.3aIntegreert alle nodige software om de informatie zowel mondeling als schriftelijk te laten doorstromen naar alle stakeholders.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_01.3aStelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_02.2cCombineert de verschillende toeristische elementen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_02.2dVerbindt de verschillende actoren met elkaar in een netwerk.Integratieniveau
TRM_BS_02.3aRealiseert een creatief nieuw aanbod in functie van de vraag en de behoefte in verschillende prijscategorieën.Integratieniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau
TRM_BS_04.3cImplementeert duurzame programma's in de toeristische wereld.Integratieniveau
TRM_BS_04.3eLuistert actief en onderneemt acties om de dienstverlening aan klanten te optimaliseren.Integratieniveau

Inhoud

In het brede kader van het (inkomende en binnenlandse) toerisme is het MICE-segment niet onaanzienlijk. Niet alleen omwille van de grote macro-economische impact op een bestemming maar ook wegens de raakvlakken met de logiessector enerzijds en met het "toeristisch" onthaal anderzijds. Zowel logiesaccommodaties als onthaalkantoren voor Toerisme spelen een essentiële rol in de bemiddeling en de realisatie van MICE activiteiten
Het is de bedoeling om de studenten te overtuigen dat er, voor de MICE-sector, eigen specifieke “wetten” gelden in vergelijking met het vrijetijdstoerisme.
Omdat er bij een globale introductie van de MICE-industrie in het tweede jaar reeds
aandacht werd besteed aan meetings en congressen, wordt in het vervolgtraject van het derde jaar geopteerd voor een nadere kijk op het incentive travel gebeuren en op het fenomeen meetcentives.
Het is immers belangrijk dat studenten meekrijgen dat er, naast de “rationele” meetings
ook een subsector van de MICE-industrie bestaat die eerder gebaseerd is op het creatieve, zelfs op het “emotionele”.

De (deel)module is samengesteld uit :

- een uitgebreide introductie over het specifiek karakter van incentive-reizen en van
meetcentives waarbij de nadruk wordt gelegd op 2 essentiële eigenschappen, zijnde :
*de incentive-campagne die de incentive-reis voorafgaat
*het unieke ( inhoudelijk ) en creatieve van het programma
Uiteraard wordt dit toegelicht aan de hand van vele praktijkvoorbeelden.

- een gastcollege door een MICE-organisator die dagdagelijks in de incentive- en
corporate-wereld staat en zowel met klanten als met aanbieders te maken heeft.
Speciale aandacht wordt besteed aan de immens vlug veranderende vraag en hoe de aanbieders daarop efficiënt en klantvriendelijk moeten inspelen.

- een case waarbij de studenten een fictieve (maar wel erg reële) opdracht krijgen om
een MEETCENTIVE-programma uit te werken nav een fusie tussen 2 banken en dit
in een Vlaamse stad. Uiteraard is ook de presentatie van het programma (met budget)
een heel belangrijk onderdeel van de oefening omdat het overtuigend brengen van een
voorstel voor een kritische jury / klant de beste voorbereiding is op de latere werkwereld van de studenten. De studenten krijgen een periode van ruim 2 maanden om deze case uit te werken en kunnen gaande weg beroep doen, tijdens dit traject, op de docent die de case opstelde.

Parallel hiermee worden de studenten ook vertrouwd gemaakt met de geïntegreerde reservatiesystemen zoals die gebruikt worden door de logiessectoren en de IN/UIT winkels van Toerisme Vlaanderen. Ook de werking van de produktdatabank van Toerisme Vlaanderen wordt geïnitieerd.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Praktijkmateriaal

Evaluatie

Er is slechts een examenkans. Het eindcijfer is een samengesteld cijfer op basis van individuele en groepsopdrachten voor 70% (140/200) en van het portfolio voor 30 % (60/200). De wijze van evalueren staat ter beschikking van de studenten op het leerplatform.

Gezien de specificiteit van de werkvormen en het actuele gehalte van de informatie en de opdrachten is een tweede examenkans uitgesloten.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Portfolio30%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten70%