Hoofdpagina | Bachelor in het toerisme en het recreatiemanagement

Practicum 2: Incentives


Studiepunten10Creditcontract mogelijkJa
Programmajaar3Examencontract mogelijkJa

Docenten

  • Van de Poel Curt
  • Brouns Lutgarde
  • Dekuyper Fabienne

Onderwijsvorm

  • Practicum

Begincompetentie

De eindcompetenties van de opleidingsonderdelen die volgens het modeltraject in een eerder semester of opleidingsjaar staan geprogrammeerd.

Eindcompetentie

TRM_AC_01TRM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
TRM_AC_01.2cVerhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.3cWerkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.Doorgroeiniveau
TRM_AC_01.3dNeemt beslissingen op basis van beperkte informatie.Doorgroeiniveau
TRM_AC_02TRM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
TRM_AC_02.3aVerzamelt relevante informatie.Integratieniveau
TRM_AC_02.3dKomt tot een gefundeert oordeel rekening houden met consequenties.Integratieniveau
TRM_AC_04TRM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren, de werkomgeving en de sector in een context van levenslang leren.Integratieniveau
TRM_AC_04.3dStuurt eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.Integratieniveau
TRM_AC_05TRM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Integratieniveau
TRM_AC_05.1TRM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.2dGeeft aan de hand van slides een korte presentatie.Doorgroeiniveau
TRM_AC_05.1.3dFormuleert een boodschap logisch en gestructureerd.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3fWisselt complexere informatie uit face-to-facesituaties met klanten of telefonisch.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3hBegrijpt details bij briefing rond projecten.Integratieniveau
TRM_AC_05.1.3kNotuleert bij vergaderingen rond complexere thema's.Integratieniveau
TRM_AC_05.2TRM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
TRM_AC_05.2.3cVergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.Integratieniveau
TRM_AC_06TRM_AC_06 - Loyaal samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
TRM_AC_06.3bNeemt verantwoodelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.Integratieniveau
TRM_AC_06.3cHoudt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.Integratieniveau
TRM_AC_07TRM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementIntegratieniveau
TRM_AC_07.3aGeeft richtlijnen, aanwijzingen, suggesties, instructies aangaande uit te voeren taken.Integratieniveau
TRM_AC_08TRM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
TRM_AC_08.3bLuistert actief.Integratieniveau
TRM_AC_11TRM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Integratieniveau
TRM_AC_11.3bHoudt rekening met belangen en gevoeligheden van andere culturen.Integratieniveau
TRM_BS_01TRM_BS_01 - Toeristische diensten verlenen.Integratieniveau
TRM_BS_01.2dVoert een verkoopsgesprek.Doorgroeiniveau
TRM_BS_01.3aStelt een optimale keuze uit de verschillende toeristische producten voor.Integratieniveau
TRM_BS_02TRM_BS_02 - Toeristische producten ontwikkelen.Integratieniveau
TRM_BS_02.3bOnderhandelt en sluit een contract voor een toeristische product af.Integratieniveau
TRM_BS_03TRM_BS_03 - Toeristische processen managen.Doorgroeiniveau
TRM_BS_03.2cVoert de boekhouding.Doorgroeiniveau
TRM_BS_04TRM_BS_04 - Toeristische processen ondersteunen.Integratieniveau
TRM_BS_04.3eLuistert actief en onderneemt acties om de dienstverlening aan klanten te optimaliseren.Integratieniveau

Inhoud

De volledige structuur van de incentivewereld wordt geanalyseerd. De gangbare begrippen in de incentivewereld worden behandeld. De mogelijke leveranciers en klantenprofielen worden besproken.
Aan de hand van een strikt stappenplan (zie onderwijsorganisatie) wordt uitgelegd hoe een incentive product tot stand komt. Een cursus publisher en een sessie prijsberekening zijn een aanvullende ondersteuning.
De student kent de structuur van de incentive-industrie en de waarde van het begrip incentive, incentivereis en incentivehouse. De student kan een volledige incentivereis ontwikkelen in opdracht van een klant met bijhorende marketingcampagne. De student weet de juiste houding aan te nemen naar leveranciers en klanten bij het onderhandelen van prijzen en het voorstellen van mogelijke offertes. De student kan offertes, presentaties en teaserscampagnes in een eigen huisstijl ontwerpen.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

DOOR DE AARD VAN HET OPLEIDINGSONDERDEEL IS DE ORGANISATIE VAN EEN TWEEDE EXAMENKANS PRAKTISCH NIET MOGELIJK.

Gedurende het gehele practicum zullen allerlei evaluatiemethodes gehanteerd worden. Er zijn schriftelijke evaluaties over een theoretisch zelf te verwerken cursusdeel, schriftelijke evaluaties over computerprogramma’s, mondelinge evaluaties in groep, groepsevaluaties alsook zelfevaluaties. Door het gebruik van deze verschillende methodes is het mogelijk om een goed beeld van de student te verkrijgen in zowel theoretische achtergrond als praktische aanpak en evenzeer een beeld over het individueel of in groep functioneren. Door de stapsgewijze opbouw van het traject is het ook mogelijk om de student te zien groeien in zijn kennis en in zijn samenwerking met anderen.
1. Persoonlijke tests en evaluaties
Deze staan steeds op deelpunten van het totale traject. Elke student(e) neemt hieraan deel en is aldus persoonlijk verantwoordelijk voor dat respectievelijke aantal van de punten. Indien een persoonlijke test of evaluatie niet kan doorgaan zal deze zo snel mogelijk nadien ingehaald worden om de evolutie van het traject niet te schaden. Dit is natuurlijk enkel mogelijk indien het om een gewettigde afwezigheid ging. Bij ongewettigde afwezigheid behaalt de student(e) in kwestie op dat onderdeel 0 punten.
2. Groepsevaluaties
Bij gewettigde afwezigheid van één van de groepsleden gaat de evaluatie gewoon door op het voorziene tijdstip. Het afwezige groepslid zal individueel een gelijkaardige evaluatie moeten doen. Tijdstip wordt afgesproken met de begeleidende lectoren. Ook hier zal bij ongewettigde afwezigheid de student(e) in kwestie op dat onderdeel 0 punten behalen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%